Jak důkladně usušit auto po umytí ve 4 krocích

Tak předpokládejme, že auto bylo právě umyto a je na něm spousta vody, kterou chceme dostat pryč (= usušit). Jak postupovat?

Dle mého je ideální se auta dotýkat co nejméně, a nejčastěji proto využívám tento postup, kde během prvních dvou kroků na lak pokud možno vůbec nesáhnu.

Jednodušší verze: Pokud to do začátku nechcete dělat až zas tak moc složitě, tak stačí přejít rovnou na třetí, případně čtvrtý, krok.

Jenom pro připomenutí ještě odkaz na články, ve kterých popisuji základní a pokročilé vybavení a nástroje, které můžete použít pro usušení auta.

Krok 1. Použití sušícího detaileru a oplach/osušení vodou

Prvním krokem sušení je něco, čemu se říká „sheeting technique“ (sušení tekoucí vodou). Pokud máte dostatečně silný vosk, tak stačí auto odshora dolů polít volně tekoucí vodou z hadice a sheeting (samovolný odtok vody) se postará o to, že naprostá většina vody prostě sama odteče pryč. Některé šampony v sobě mají složky, které tomuto umí pomoct.

Pokud zrovna umývám auto, které na sobě žádný vosk nemá, dá se tomu účinne pomoct s pomocí sušícího detaileru. Já používám roztok šamponu Optimum No Rinse (možná to umí i další produkty, ale toto je klasika) s vodou v poměru 1:50 (490 ml vody a 10 ml ONR).

Tímto postříkáme celé auto a poté jej znovu opláchneme volně tekoucí vodou. Voda najednou začne bleskurychle odtékat z laku pryč a zanechá za sebou téměř úplně suchý povrch (občas někde nějaká voda nebo pár kapek zůstane). Prostě jako kdybych auto umýval poprvé od navoskování.

Auto je v tomto případě téměř suché, tu a tam zůstane pár kapek na laku, a ještě je ve spárách, v zrcátkách aj.. Tady přejdu na bezdotykové sušení vzduchem:

Krok 2. Sušení vzduchem a vyhánění vody ze spár fukarem

V druhém kroku prvně začnu vyfoukávat vodu ze všemožných spár (mřížky, lišty, mezidveřní prostory, zrcátka, z pod registračních značek, ze šroubů u kol, prostě ze všemožných škvír) za využití aku fukaru na listí. Ale lze použít i kompresor nebo vysavač s obráceným chodem (jen pozor na to, aby z trubice nelétalo smetí!).

Když mi v aku fukaru vydrží baterka (zvládne foukat jenom 10-15 minut), tak se vzduchem snažím vyhnat zbylou vodu z laku pryč. Něco odteče, ale rozhodně to není jako sušicí hadice na veřejných wapkách, ale ta má taky 5 kW motor…

Podstatné ale je, že auto je ještě sušší než v prvním kroku a navíc odnikud během jízdy nezačne vytékat voda (resp. ne nijak dramaticky), díky vyfoukání vody ze všech spár.

Co všechno a jak lze na sušení vzduchem použít je rozebráno podrobněji v článku Sušení auta vzduchem.

Krok 3. Sušení vhodným sušícím ručníkem

Nyní přichází na řadu sušení ručníkem. Hodně se rozchází názory v tom, zda ručník přikládat a odkládat a nebo zda jej lze po laku „tahat“ sam a tam, osobně využívám kombinace obojího podle situace, a vždy se snažím to dělat maximálně šetrně. Je ale důležité poznamenat, že ke kontaktnímu sušení po předchozích dvou krocích už zas tak moc vody nikde nezbývá.

Krok 4. Dosušení zbytků

A nakonec si vezmou druhý suchý a čistý sušící ručník a dodělám s ním zbytky – většinou pod klikami, zádveřní prostory, spáry okolo kufru a kapoty, zrcátka a kdekoliv, kde jsem předtím třeba omylem vynechal.

Pokud začínám až třetím krokem, tak ve čtvrtém kroku dosušuju taky „vodní mapy“, které zůstanou po velkém ručníku, protože není schopný na jeden zátah auto vysušit úplně do sucha, spíš je to takový pvotní sběrač „nánosů vody“ a hlavní sušení/dosušování je až další krok.

A to je vše. Teď může přijít na řadu třeba aplikace detaileru… nebo projížďka. 🙂

Dodatek

Pečlivým dodržením těchto čtyř kroků lze vesměs dokonale usušit jakékoliv auto (ve smyslu že je jedno, jestli na něm je nebo není funkční vosk), za předpokladu že bylo dobře umyto a že toto všechno probíhá ve stínu (v létě na slunci začně voda schnout ještě než se človek dostane k sušení a to je potom problém s vznikajícím vodním spotem).

Nicméně od doby, kdy na závěrečný oplach po mytí používám osmotickou vodou, tak většinou třeba i klidně vynechám poslední čtvrtý krok, protože ty zbytky vody, co tam zůstanou, tak po samovolném uschnutí nezanechají žádné stopy. Ale o tom více v tom samostatném článku.

A na závěr – pochopitelně to není zdaleka jediný postup, jak šetrně auto usušit. Je to jen postup, který jsem si postupem času vypracoval já sám a vyhovuje mi.

You may also like...

1 Response

  1. Carl napsal:

    Super popsáno, škoda jen, že ne každý majitel nevěnuje vozu tolik pozornosti…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *