Přehled ochran laku

Dostal jsem dotaz od čtenáře blogu:

„Mohl byste mi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi ochranami laku, a jaké jsou její druhy? Například: Jaký je rozdíl mezi syntetickým voskem a sealantem? Bylo by fajn napsat všechny druhy ochrany od vosku až po keramiku, od nejslabší až po tu nej, a rozdíly mezi nimi. Přemýšlím nad zimní ochranou a chtěl bych mít nějaký přehled.“

Takový článek tady vlastně ještě ani není, přitom rozumím tomu, že pro začátečníka v tom může být pěkný zmatek, takže se podíváme na všechno, čím lze auto vlastně ochránit, berte to jako takový přehled všech možných ochran pro začátečníky.

Ochrany jsou seřazeny od úplně nejslabších, po úplně nejsilnější. Předem jen dodám – a znovu opakuji – že pro maximální vzhledový efekt ochrany by nanášení měla předcházet patřičná příprava (mytí, dekontaminace, leštění/příprava pro voskování), protože ani nejdražší ochrana neudělá moc velkou parádu na nepřipraveném povrchu. To už bylo probráno na začátku článku o voskování. A i pokud by vám nešlo v první řadě jenom o nablýskaný vzhled, i výdrž odbyle nanesené ochrany bude kratší.

A ta „ochrana laku“, jak tomu mám rozumět?

Obecně, když se bavíme o ochraně laku, rozumíme tím nějaký produkt, který bude chránit samotný lak před nepříznivými vlivy (UV záření, sůl, v některých případech i jemná ochrana před mechanickým poškozením laku); bude zpomalovat špinění auta a usnadňovat jeho (ne)pravidelné mytí a čištění, čehož vedlejší efekt je ten, že při dešti se na autě budou dělat pěkné kapičky vody (beading).1 Různé ochrany tyto benefity nabízí na různě dlouhou dobu s různě jednoduchou/náročnou aplikací. A typicky, nanesená ochrana taky zvýší lesk, ale jak už jsem zmínil asi tisíckrát na tomto blogu, tam bude mít největší vliv předcházející příprava (čištění, leštění), nikoliv ochrana samotná.

Tak, a teď už se tedy můžeme podívat na všechny to možnosti, jak chránit lak:

Vosk ze šamponu

“Vosk ze šamponu“ v podstatě ani moc nejde brát jako nějaká ochrana, určitě ne ve smyslu “Tak si teď auto umyju šamponem s voskem a bude navoskované”. Resp. bude, ale přibližně tak do prvního deště. Tyto šampony s voskem proto berte spíše jako způsob, jak autu rychle dodat fresh vzhled (přece jen to něco málo opticky dělá), a jak maximálně prodloužit vodoodpudivý efekt jiné, už dříve nanesené ochrany – jsou k dostání šampony jak přímo s obsahem karnauby (pro mytí aut ošetřených přírodními vosky), syntetickými leštidly (pro auta navoskovaná syntetickými vosky), nebo i SiO₂ (pro udržování keramických povlaků).

Někteří hračičkové (nebo to možná doporučil přímo výrobce?) přišli na to, že pokud takový šampon s voskem nakapete na vlhkou mycí rukavici a poté nanesete po celém autě v takto koncentrované formě, tak je výsledný efekt srovnatelný s voskem (asi co do beading efektu a odvodu vody), ale jinak je to spíš fajn znát jako takový nouzový trik, než se tím nějak hlouběji zabývat, protože cíleně takto aplikovat ochranu není asi úplně nejekonomičtější způsob, protože šampony s voskem bývají z těch dražších.

Více k tomuto tématu si můžete přečíst v článku O šamponech vhodných pro detailing.

Detailer (vosk ve spreji)

Do kategorie “detailer” se dá zařadit poměrně mnoho produktů, z nichž některé jsou vyloženě “jenom” detailer (tedy spray, kterým po mytí auta odstraníte zaschlé kapky, vodní mapy), který sám o sobě mnoho nezmůže (co se týká dodání ochrany); jiné jsou naopak schopné autu dodat i poměrně solidní a trvanlivou ochranu. Též se jim proto často říká “tekutý vosk” nebo “vosk ve spreji”.

Detailery lze (stejně jako vosky dále) rozdělit na dvě hlavní skupiny, přírodní a syntetické. Produkty s přírodnějším složením (s karnaubským voskem) obecně většinou nabídnou vyšší lesk a kratší výdrž, a zase obráceně.

Nejenom u nás v Česku je takovým etalonem v této kategorii produkt od (paradoxně nepříliš detailingové) značky – a sice Sonax Briliant Shine Detailer, též dobře známý pod zkratkou BSD, který spadá do kategorie syntetických detailerů. Jeho aplikace spočívá v jednom-dvou stříknutích na půlku panelu a rozleštění mikrovláknovou utěrkou. Hotovo. Udělat celé auto zabere klidně pod 10 minut a máte ochranu, která pohodlně vydrží 6 týdnů, často i déle. Pokud jednou měsíčně auto umyjete pořádně (tím teď rozumím mytí a následné přeběhnutí detailerem), máte teoreticky nekonečnou ochranu.

Samozřejmě v této kategorii je na výběr mnohem více, nějaký detailer má v nabídce každý výrobce.

Obecně ale pořád platí, že běžný detailer nejde příliš brát jako nějaká plnohodnotná ochrana, ale zrovna BSD se svojí výdrží na úrovni přírodních vosků je výborná varianta v okamžiku, kdy se vám prostě nechce (nebo nemůžete) ztrácet celé odpoledne s celou klasickou údržbou (mytí–dekontaminace–příprava–voskování); např. když to nestíháte před zimou (nebo zima už je a vám se nechce moc šaškovat venku :D), nebo třeba chcete auto po leštění auto převézt na další péči.

Instatní tekutá ochrana laku

Popravdě ani nevím, jak tuhle kategorii nazvat, ale jde o ochranu spíše syntetického rázu, kde princip aplikace je ještě jednodušší než detailer výše, s délkou ochrany v rámci kratších měsíců, ovšem s možností velmi jednoduché reaplikace. Ta totiž spočívá v tom, že auto umyjete, opláchnete, ještě zamokra pokropíte tímto produktem, ten pod tlakem spláchnete pryč, ten se tím aktivuje, přilne k laku a máte hotovo.

Více k tomuto způsobu ochrany v článku Recenze a zkušenosti s ochranou laku Gyeon Q²M WetCoat.

Vše-v-jednom leštěnka/leštící pasta

Pokud máte na spěch, ale přesto máte o něco málo víc času než jenom na mytí a detailer, jsou poměrně dobrou variantou produkty, kterými v jednom kroku zvládnete lehké leštění a které lak zanechají lehce ochráněný. Více rozebráno v tomto článku.

Vosky (přírodní a syntetické)

Vosky jsem shrnul do jedné kategorie. V základu jde o produkt, který má v péči o auta nejdelší tradici a byl tu dávno před tím, než někoho napadlo začít tomu říkat detailing. Obecně lze vosky rozdělit na přírodní a syntetické. Opět jako výše platí zhruba to, že přírodní vosk se bude více lesknou za cenu nižší výdrže a obráceně; potom jsou vosky hybridní, které obsahují jak přírodní karnaubu, tak syntetické přísady (teflon, nebo třeba i ten křemík); které (minimálně podle markeťáků) voskům dodají zázračné vlastnosti.

Vosky zpravidla seženete v menších balení (odhadem do 50 g/ml), kterými ošetříte jedno dvě auta v pár vrstvách, a potom zhruba po čtvrt kilových plechovkách, které máte na mnoho let. Pokud chcete experimentovat nebo nevíte, co chcete, vzorková balení poslouží velmi dobře.

No a jaký vosk si vybrat? Pokud máte auto-víkendovku, a nevadí vám voskovat třeba 4x ročně (vlastně v případě garážované víkendovky stačí i jedenkrát ročně), můžete sáhnout po „obyčejném“ přírodním vosku. Vydrží třeba jenom 2-3 měsíce (při přiživování šampony a detailery potenciálně i déle), ale efekt lesku dodá solidní (i když opět, ono to záleží zejména na přípravě). Kouzlo přírodního vosku je podle mě především v té samotné aplikaci – krásně voní, klidně ho do laku můžete masírovat rukama, nemusíte hlídat kdy ho rozleštit (2) a tak nějak z toho má člověk radost.

Pokud to nechcete příliš řešit a voskovat každý třetí měsíc, je syntetický vosk vhodnější volbou díky jeho delší výdrži, a aplikace většinou není nijak náročná, ačkoliv oproti přírodním voskům už to chce hlídat, že dáváte fakt jen tenoučkou vrstvu, a případně u některých vosků jej nenechat zavadnout příliš dlouho; ale jsou i syntetické vosky se solidní výdrží, které na to netrpí (Fusso99) a můžete je rozleštit třeba další den. Pokud nevíte, jak se Váš konkrétní vosk chová, nikdy neuškodí si to prvně vyzkoušet na malém kousku.

Sealant

Sealant je pro mě dodnes taková záhadná kategorie ohledně toho, co to vlastně je. Jde každopádně o syntetický produkt, který by většinou měl nabízet ochranu a vlastnosti srovnatelné s lepším syntetickým voskem, ale technicky do této kategorie spadá tolik rozmanitých produktů, že asi není v mých silách je nějak hromadně popsat a zařadit.

Jenom pro příklad, z toho co výrobce nebo prodejce označuje jako sealant jsem zkoušel třeba:

  • Poorboy’s EX-P – nikdy jsem nedonutil, aby to něco na laku dělalo. Dodnes toho mám skoro plnou půllitrovku.
  • Chemical Guys Jet Seal – měl jsem jen vzorek, ale tuším, že to tehdy něco i dělalo, ale nikoliv dle slibů výrobce (výdrž až jeden rok3)
  • Gyeon Wet Coat – viz instatní ochrana výše, funguje a dělá to, co výrobce slibuje (extrémně jednoduchá ochrana na pár měsíců)

Nepochybně mám ve své detailingové skříni mnoho dalších produktů, které někde v názvu to slůvko sealant mají, ovšem ani sám nevím, které to jsou. 😀

Taky sem můžou patřit různé teleshopping produkty (nebudu jmenovat), což jsou nadprůměrně naceněné sealanty s velmi podprůměrnými vlastnostmi.

Keramická ochrana, hobby a profi

Obecně je ale keramická ochrana povlak s obsahem křemíku (též se někdy označuje jako „tekuté sklo“ kvůli brutálnímu lesku, který je takový povlak schopný vyprodukovat), který po nanesení a rozleštění zcela vytuhne a přilne k laku a nabídne ochranu, která se dá počítat i na roky. Keramickou ochranu z laku nedostanete umytím alkalickým šamponem jako v případě mnoha vosků a sealantů, ale až mechanicky odleštěním abrazivní leštící pastou. Efekt odvodu vody je taky na úrovni, které ostatní ochrany těžko dosahují.

Taková keramická ochrana navíc dost usnadňuje i následnou údržbu, a to i po delší době bez mytí, což je situace, která dokáže klasický vosk odrovnat. Auto s keramickou ochranou stačí umýt, a ochrana se jeví jako nová.

Co se týká rozdělení na „hobby“ a „profi“: Keramické ochrany jsou rozhodně náročné na nanesení, ale většinu těch volně dostupných (hobby) zvládne nanést i poučený nadšenec, pokud nespěchá, vše si poctivě nastuduje a ideálně má garáž. Chemicky je to takový mix, který odpustí mnoho chyb a lze jej aplikovat v různorodých podmínkách, ať už horké suché Kalifornie po mokrou a chladnější Anglii. Daní za tuto relativní nenáročnost aplikace je výdrž, řekněme, že když se budete hodně starat, tak ještě po dvou letech uvidíte nějaké poslední zbytky hydrofobního chování (při běžném nájezdu).

Profesionální ochrany jsou namíchané trochu jinak – lze je aplikovat jenom v úzkém spektru podmínek (je potřeba kontrolovat teplotu a vlhkost prostředí), a okno pro rozleštění je také výrazně krátší. Pro nákup této řady ochran musíte zpravidla získat certifikaci výrobce. Takový povlak ale potom při správném nanesení a údržbě dokáže fungovat až 5 let a samotná ochrana je často tak silná, že ji lze jako samostatnou vrstvu leštit.

Já osobně jsem nikdy keramickým ochranám na chuť nepřišel, protože už jen během dvou let auto nastřádá tolik šrámů jenom z ježdění po dálnici, mytí apod., že nějaké přeleštění finišovací pastou není od věci, což je s nanesenou keramikou lehce komplikovanější. Ovšem sám jsem jen amatér a nadšenec. Je ale pravda, že samotný keramický povlak je velmi tvrdý, tvrdší než běžný clear coat (vrchní průhledný lak), takže dokáže efekt ošlehání auta vzduchem (ve kterém je vždy prach a jiný bordel, který světe div se, dokáže lak poškrábat) zpomalit, a možná i omezí některá další mechanická poškození laku (projetí příliš blízko keři apod.). Osobně s keramickými ochranami nemám dostatek zkušeností na to, abych posoudil co je reklama, a co legitimní efekt, pro který to má smysl.

Fólie

Ač tímto už pomalu opouštíme svět detailingu, nelze nezmínit fólie (ať už jakékoliv, wrapy, clear bras) jako ochrany laku, protože fólie je ochrana ultimátní, zejména pokud se bavíme o ochraně před mechanickými vlivy. Pobere nárazy od kamínků, vandalismus, dokonce i drobnější kolize apod. Kvalita dnešních fólií je na takové úrovni, že ji aplikujete, po pár letech ji sundáte a máte auto jako nové. To neplatilo vždy a zejména rané folie vyžadovaly po sundání ještě náročný proces sundávání zbytků lepidla a potom ještě vyleštit. Cenově jde ovšem jde o desítky tisíc korun za ochranu celého vozu.

Nicméně zejména ochrana předního nárazníku, (též kapoty, zrcátek) průhlednou fólií nemusí být od věci ani na „obyčejném“ autě, neb taková ochrana už vyjde levněji než lakování ťukanců od kamínků, po kterém navíc už neukecáte, že auto nebylo účastníkem nehody na předek, což jsou další prachy fuč při budoucím prodeji.

Moderní fólie lze samotné chránit voskem, keramikou, leštit je, existují self-healing, které pod teplem samovolně zatahují škrábance (některé dnes snad už i bez tepla) apod.

Dokonce to lze vrstvit, kdy na autě máte průhlednou fólii (clear bra) jako trvalou mechanickou ochranu, na ní nějakou barevnou fólii pro změnu barvy/stylu (vinyl wrap) a na této fólii nakonec keramickou ochranu pro snadnou údržbu a mytí.

Závěr

Je dost na výběr. 😀 Já sám jsem začal s přírodním voskem Dodo Juice, později přikoupil syntetický vosk, a dále [Jo, tady kus chybí, nevím, kam zmizel. Třeba se nad tím někdy zamyslím a dopíšu to… :D]

  1. Ovšem paradoxně, ač se na to hezky kouká, tak toto není ani příliš výhoda, protože takové auto po dešti schne mnohem déle a jak se do kapiček vody chytá okolo poletující prach, tak je to po uschnutí nepěkně vidět, což pro nijak neošetřené auto neplatí. Z toho voda prostě odteče a uschne a je po dešti na oko čistší. Ale to už slovíčkařím.
  2. protože syntetické a i hybridní vosky jsou schopné relativně rychle ztvrdnou na kámen a pak už je nerozleštíte
  3. Jistě, takovou v praxi nereálnou výdrž slibuje a nesplňuje každý druhý produkt, to uznávám.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *