Odstraňovač asfaltu a lepidel
Při chemické dekontaminaci (čištění) laku lze využít v zásadě tři typy produktů:
- odstraňovače asfaltu a lepidel
- odstraňovače polétavé rzi
- odstraňovače vodního spotu
Druhý už jsme tu měli, na třetí se podíváme někdy příště a dneska krátce o odstraňovačích asfaltů:
Co to je?
Odstraňovač asfaltů a lepidel je produkt, který chemicky rozpouští asfalt, tér, lepidla a další nečistoty podobného charakteru. Většinou velmi oslabí nebo i úplně sundá starý vosk, umí sundat dokonce i tuky a oleje (aneb dá se použít jako odmašťovač). V angličtině je možné je najít pod názvem tar remover.
Stejně jako odstraňovače polétavé rzi dokáže velmi zkrátit následnou mechanickou dekontaminaci laku clayem, protože zejména některé usazené asfaltové tečky byste se clayem snažili „nachytat“ opravdu dlouho.
Kdy použít odstraňovač asfaltu?
Kdykoliv, kdy máte na autě asfalt. Na rozdíl od brzdového prachu a polétavé rzi je to něco, co je okem velmi snadno viditelné a je tak jasné, kdy je ho třeba a kdy ne. Skvěle fungují také na pryskyřici (smůlu) ze stromů.
Návod na použití
Je víc způsobů, jak odstraňovač asfaltu použít. První možností je nastříkání na lak, nechat chvíli působit a potom opláchnout tlakem vody (nebo jen z hadice). Druhou možností je potom lokální práce, kdy odstraňovač nastříkáme do mikrovláknové utěrky, a jednotlivé tečky na laku sundáváme postupně. Ideální varianta je zřejmě kombinace obou, ale hodně záleží jak moc asfaltu na autě je, kolik odstraňovače máme k dispozici, kolik jsme ochotní ho spotřebovat (jde o relativně dražší chemii) a o jaký druh asfaltu jde (některý asfalt jde odstranit velice snadno, jiný může být o dost odolnější).
Typická spotřeba
Opět velmi individuální, pokud je auto hodně od asfaltu, tak klidně i čtvrt litru, pokud je na autě jenom pár teček, tak v podstatě nic. Pokud budete postupně ručně čistit auto kousek po kousku, spotřebujete mnohem míň, než když celé auto nastříkáte a opláchnete, ale bude to déle trvat.
Nejvíce asfaltů bývá vevnitř kol, kde mi většinou stačí do 100 ml, protože spoustu asfaltu dokáže předčistit levnější (univerzálnější) chemie určená k čištění kol. O tom ale více v návodu na čištění alu kol.
Možnost použití (povrchy), šetrnost
Stejně jako u většiny produktů, většinou platí že ty levnější (např. Autosmart Tardis) jsou agresivnější produkty s nízkým nebo vysokým pH a až dražší produkty jako Tar X se se svým pH blíží hodnotě 7, tedy neutrálnímu pH. Kyselost nebo zásaditost nemusí být při správném použití problém, každopádně je třeba produkt velmi důkladně opláchnout. Rozhodně to ale není produkt, který můžete použít a očekávat, že běžný vosk to přežije bez újmy. Druhá věc jsou plasty – zejména například zmíněný Tardis je nechvalně proslulý tím, že na některých konkrétních plastech umí vytvořit bělavé fleky, je proto vhodné (pokud máte na autě větší množství nechráněných plastů) si na toto dát pozor a případně se jim vyhnout nebo vyzkoušet, jak se to navzájem snese.
Tipy pro použití
- Je to docela agresivní chemie, proto doporučuji práci v rukavicích.
- Pokud budete používat rozprašovač, je vhodné trysku po každé práci propláchnout čistou vodou, jinak se časem přestane fungovat. To platí hlavně pro levnější rozprašovače, odolnější (Kwazar) docela vydrží.
- Funguje i na mušky – ale opět, používat jen před kompletním voskováním.
Konkrétní produkty
- CarPro Tar X
- Gyeon Tar
- ValetPro Citrus Tar & Glue Remover
- Autosmart Tardis (produkt na bázi rozpouštědel)
- Dodo Juice Supernatural Tar & Glue Remover
A další. Začínal jsem s CarPro Tar X, který fungoval skvěle, potom jsem přešel kvůli ceně na ValetPro, ale nové balení přestalo fungovat (asi změna receptury). Potom jsem přešel na Autosmart Tardis a ten je tak dobrý, že nemusím zkoušet nic dalšího. Je to ale zároveň ten, který připomíná ředidlo. Nejlepší z těchto všech je zřejmě CarPro Tar X, pokud se staráte jenom o svoje jedno nebo dvě nebo tři auta, doporučím investici právě do něj (370 Kč za půl litru). S Dodo Juice a dalšími nemám osobní zkušenost.
Dále existuje např. CarPro TRIX, odstraňovač polétavé rzi a asfaltu v jednom, osobně ovšem nejsem příliš velkým fanouškem univerzálních produktů, protože asfaltu je většinou docela málo na spodních částech dvěří a okolo kol; a naopak polétavá rez může být všude a přijde mi zbytečně tak spotřebovat hromadu TRIXu na střeše, kde mi bude stačít jenom levnější Iron X.
Nafta celkom dobre rozpúšťa asfalt,bola by vhodná aj na disky a lokálne na karosérii,samozrejme by bolo potom potrebné poriadne odmastiť?