Kartáčové myčky: jak si zničit lak auta
Proč jezdit nebo nejezdit do myčky je vždycky nikdy nekončící diskuze. Samozřejmě pokud vám na vzhledu vašeho auta až zas tak nezáleží, není na myčkách nic špatného. Lak sice bude postupně ztrácet svůj lesk až po několika letech úplně zmatní, s trochou smůly občas kartáče urvou zrcátko nebo jinak poškodí karoserii, ale auto vyjede na pohled čisté.
Tento článek chci proto pojmout stylem: Na vzhledu mého vozu mi záleží a chtěl bych proto vědět, v čem jsou teda myčky špatné?
Odolnost laku auta
Prvně bychom se měli asi říct něco o odolnosti laků – jsou laky měkké (Japonci), střední (Škoda, VW) a tvrdé (Audi, Mercedes, Ferrari). Platí, že na měkkém laku udělá jedno mytí v myčce mnohem větší paseku, než na laku tvrdém. Je ale důležité si uvědomit, že i nejtvrdší ze všech laků není kartáčům odolný, jenom se nebude poškozovat tak rychle. Hologramy a další poškození ale vznikat budou a z tvrdých laků potom dá mnohem víc práce je odstranit strojním leštěním.
Nešetrnost kartáčů, resp. jejich kontakt s lakem
Jak už bylo tedy řečeno, kartáče lak poškodí vždycky, vždycky ale záleží na mnoha okolnostech. Pokud zajedete do moderní myčky s lehce zašpiněným autem, hologramy a další poškození, které na laku vzniknou, budou mnohem menší, než pokud zajedete s vrstvou bahna na autě do myčky, jejíž kartáče už o několik tisíc mytí přesahují jejich naplánovanou životnost; což bohužel nemusí být úplně výjimka.
Z čistě detailingového pohledu už je ale problém v samotném kontaktu kartáčů (ať už jde o jakýkoliv druh) a laku, kdy tento kontakt sám o sobě může začít vytvářet hologramy i když je auto téměř úplně čisté a kartáče úplně nové. A i když poškození laik možná nezaregistruje po jednom mytí, po jednom roce pravidelného ježdění do myčky si razantní ztráty lesku všimne každý. Nebo všimnul by si, pokud by měl možnost porovnání vedle sebe.
Agresivní chemie
Tady pouze spekuluju, ale myčky už z principu musí používat agresivnější chemii (kyselou nebo alkalickou), aby auta z myčky vyjela co nejčistší.
A to má dva problémy. Pokud už se trochu věnujete detailingu a máte navoskováno, tak tato agresivní chemie jednoduše „smyje“ vosk (nebo ho razantně oslabí). Proto se při údržbovém ručním (dodejme „detailingovém“) mytí používají pH neutrální šampony.
Druhý problém je v tom, že tato silnější chemie může způsobit rychlejší blednutí plastů a dalších nelakovaných a neskleněných částí vozu. Částečné to platí i pro „voskování“ v myčce. Tento bod lze vztáhnout i na samoobslužné ruční myčky nebo na „express ruční mytí“, kde je cílem rychlé, a nikoliv šetrné, umytí. Drobnou výhodou je, že pokud se pustíte do mytí, dodržíte všechny zásady šetřeného mytí (metoda dvou věder, vhodná rukavice atd.) a jenom použijete silný šampon, tak nejhorší co se stane je to, že si smyjete nebo oslabíte nanesený vosk, ale žádné fyzické poškození laku nemusí vzniknout.
Nedostatečné sušení
Fukary v myčce nikdy nevysuší lak dost dokonale na to, aby při jízdě zbytky nevytekly zpět ven. Voda potom může zaschnout a vytvořit na laku vodní spot, který nebývá jednoduché odstranit. To je ale problém i při klasickém ručním mytí, pokud je k oplachu použita tvrdá voda.
Z toho důvodu je dobré při závěrečném oplachu (např. ve veřejných mycích boxech) použít demineralizovanou (osmotickou) vodu, nebo alespoň po pár kilometrech jízdy dosušit všechny zbytky vody, která ze spár ještě vytekla.
Nikdy nesmím do myčky?
To je otázka. Já osobně tvrdím, že pokud se někdo chce věnovat detailingu, nebo si nechá udělat kompletní renovaci laku (což mohou být i částky v desítkách tisíc a časově desítky hodin práce), tak auto by už myčku nemělo nikdy vidět, jinak může stejnou proceduru podstoupit za rok znovu. Jenomže to jsou další tisíce a hlavně – laku je na autech omezené množství a nedá se tak leštit pořád dokola. To stejné platí pro nová auta.
Ale co když už prostě doopravdy není zbytí?
Jsou i šetrné myčky?
Také dobrá otázka. Jsou relativně šetrné myčky, stejně jako jsou nešetrní ruční umývači (viz další odstavec).
Pokud je nějaké starší auto, které buď ještě nebylo nikdy leštěno, nebo bylo leštěno jenom jednostupňově (tím lze většinou odstranit 60-90 % poškození dle stavu), asi se dá do myčky jet. Určitě je ale vhodné zvolit myčku, kde je auto předmyto tlakovým čističem a zvolit spíše základní program (bez voskování).
Ani ruční mytí není všespásné
Ale jak už bylo naznačeno, ani kdejaké „ruční mytí“ např. v obchodních centrech nemusí být všespásné, vzhledem k špatným technikám, které používají k mytí. Jak už bylo řečeno, tam je cílem rychlé, nikoliv šetrné umytí.
Celý článek v jedné větě
Pokud bych to měl shrnout:
Kartáče na laku vždy vytvářejí škrábance, hologramy a další poškození.
Jenom to lidi neberou jako poškození… Často až při koupi úplně nového vozu si položí otázku: „Aha, ale vlastně teďka je auto nový, leskne se a vypadá super… čím to je, že po pár měsících jeho autosalonový lesk začíná mizet?“ No, tak je to především kvůli kartáčům. 🙂
Většinou to po nějaké době vypadá takto (zdroj):
Nikdy by ma nenapadlo že automatické umývačky môžu byť až také škodlivé. Neni ako ked si pekne umyjete sami auto s kýblom a handričkou.