Detailingová příprava auta na zimu
Čím víc se blíží zima, tím častěji můžete v souvislosti s detailingem zaslechnout frázi „příprava auta na zimu“. V tomto článku bych chtěl rozvinout, co to vlastně znamená, jaké to přinese výhody a nebo co se stane, když ji nebudete dělat.
Přípravou auta na zimu se rozumí vlastně úplně to stejné jako třeba přípravou auta léto: jde zkrátka o kompletní mytí → dekontaminaci laku → přípravu pro vosk (leštění) → a samotné voskování; a dále impregnace plastů, ošetření gumových těsnění, skel a prostě takovou kompletní údržbu. Jenom se zaměřením na zimu:
Vosk na zimu
Namísto běžného přírodního vosku je na zimu vhodné zvolit vosk syntetický, který vydrží o něco víc, než přírodní karnauba.
Vosk kromě vzhledové funkce (zvyšuje lesk) plní také funkci ochrannou, která se na posolených cestách hodá. Kromě toho, že vosk pomáhá držet zimní kontaminanty(sůl a další chemie používaná k udržení sjízdnosti silnic) dál od laku se auto také pomaleji špiní a snadněji umývá.
Vosk taky hodně velmi pomůže při následném voskování na jaře, protože následná dekontaminace bude mnohem snazší a rychlejší.
Tipy na konkrétní vosky vhodné na zimu:
- Syntetické (Collinite 476s, Finish Kare 1000P, Soft 99 Fusso a další)
- Hybridní (Dodo Juice Supernatural Hybrid, Raceglaze Hybrid Blue a další)
- Přírodní (Raceglaze 4×4 PTFE a další)
A mnoho, mnoho dalších…
Kromě vosků je možné zvolit různé alternativní ochrany, například povlaky typu Gyeon WetCoat, který stačí nastříkat na připravený lak a „aktivovat“ wapkou, což může být na podzim v chladu mnohem pohodlnější než zdlouhavá aplikace klasického vosku, na druhou stranu bude v průběhu zimy jejich aplikaci zopakovat, protože zpravidla dosahují výdrže jenom několika málo měsíců (dva až tři).
Tip na článek: Recenze a zkušenosti s ochranou laku Gyeon Q²M WetCoat
Nakonec nesmím zapomenout zmínít další možnosti ochrany v podobě keramických a jiných čistě chemických povlaků – zcela jistě jde také o jednu z možností. Nicméně to už je trošku vyšší úroveň, protože aplikace není úplně jednoduchá ve smyslu „přečtu si jeden článek a jdu na to“, proto je tady zmiňuji pouze takto okrajově.
Tip na další čtení: 4 důvody, proč voskovat auto
Příprava kol a pneumatik
Stejnou péči jako lak si zaslouží i kola. To znamená třeba dvě nebo tři vrstvy syntetického vosku na hliníková kola, já jsem si poslední rok oblíbil i keramiku, konkrétně Gyeon Q2 Rim. To je ochrana, která doopravdy přežije sezónu a na kola ji klidně doporučím i nováčkům, protože – narozdíl od laku auta – není až tolik co zkazit při aplikaci, a ta výdrž a následná jednoduchost čištění kol je výborná. Nevýhodou je jenom poměrně vysoká cena.
Pokud máte jenom kola s poklicemi, i ty můžete navoskovat/ochránit, ale poklice se většinou voskují dost blbě kvůli jejich členitým tvarům. Tady by mohl hodně pomoct už zmíněný tekutý sealant typu Gyeon WetCoat.
Pokud si chcete užívat černého vzhledu pneumatik i v zimě, tak samozřejmě lze použít jakoukoliv impregnaci. Jedním z vodných kandidátů může být Gyeon Q2 Tire, který dosahuje nadprůměrné výdrže jak sytého černého vzhledu, tak hydrofobních vlastností.
Určitě lze ale použít i jakékoliv klasické impregnace typu ValetPro Classic Tyre Dressing, Meguiar’s Tire Shine a další; nicméně je potřeba počítat s nutností relativně časté reaplikace a s tím, že nejspíš nevydrží průjezd běžnou zimní břečkou. I když, opět záleží na mnoha faktorech, zejména na tom, jak si sedne konkrétní guma a konkrétní impregnace. Některé kombinace můžou držet týdny a po další nebude památky po jedné jízdě v mokru. To sice platí i v létě, ale zimních směsích gumy většinou impregnace drží hůře.
Sealant na sklo („tekuté stěrače“)
Sealant na sklo, tekuté stěrače, hydrofobní povlak na sklo. Je to mnoho názvů pro jednu věc a je to něco jako vosk pro sklo. S tím rozdílem, že kvalitní povlaky bez větších problémů vydrží rok i déle. V létě pomůžou v dešti – stěrače nebudete potřebovat vůbec nebo mnohem míň než normálně. Vesměs vždycky, když jedu autem, které je nemají, tak si říkám, jaká je to škoda a jak moc líp bych viděl, kdyby je auto mělo.
Ale tento článek je o zimní přípravě a pro případ, že sealant na skle ještě nemáte, zvažte jeho první aplikaci právě před zimou. Přítomnost tohoto povlaku na skle totiž velmi zásadně usnadňuje seškrábání ranní námrazy (pokud se vůbec vytvoří!), protože snižuje bod tuhnutí vody na skle. Potažmo potom usnadňuje i zimní mytí nebo oplach. Dále sealant usnadní smetení (třeba částečně přimrzlého) sněhu ze skel a zpětných zrcátek. Určitě proto doporučuju aplikaci nejen na čelní sklo, ale také na zpětná zrcátka a přední boční okna.
Konkrétním tipem na kvalitní produkt může být Gtechniq G1 nebo Dodo Juice Glass Sealant, ale je jich mnohem víc – více už v samostatném článku. Jen dodám, že je potřeba opravdu velmi pečlivá příprava a postup při nanášení.
Sealant na sklo zevnitř („anti fog“, protizamlžovací povlak)
Dalším krokem předzimní přípravy může být aplikace povlaku (sealantu) na skla zevnitř, který zabraňuje zamlžování skel, které je v zimě časté kvůli vlhkosti, kterou do auta přinesete na botách a oblečení (sníh, který roztaje).
Příkladem takového přípravku může být opět zástupce od Gyeonu, konkrétně Q2 AntiFog.
Aplikaci doporučuju minimálně na čelní sklo, zadní sklo a přední boční skla, abyste měli vždycky dobrý výhled skrz všechna zrcátka. Nevýhodou může být relativně malá výdrž tohoto povlaku, výrobce udává jenom jenom okolo 1-2 měsíců. Pozor si dejte na důkladné rozleštění, postavte si mezi sebe a sklo silný zdroj světla (např. halogenovou lampu). Mě osobně se skla nemlží (viz dále) a podobný produkt jsem tak nikdy aplikovat nemusel, ale dle zkušeností ostatních je aplikace AntiFogu poměrně jednoduchá.
Pokud máte výhřev čelního a/nebo zadního skla, tak se bez této vymoženosti zřejmě obejdete, ale může to být dobrý doplněk.
Jak se dále bránit mlžení skel zevnitř?
Základem je čistý pylový/kabinový filtr (osobně ho měním jednou ročně a to právě před zimou). Pokud ho nechcete měnit, tak z něj alespoň kompresorem nebo stlačeným vzduchem odstraňte nečistoty, v těch se totiž vlhkost drží nejvíc. Pro představu, toto jsem ve filtru měl po pouhých 8000 km (necelých 9 měsíců); navíc stav „před“ je už po vyklepání, takže největší kousky bordelu už jsou pryč.
Dalším pomocníkem potom mohou být pytlíčky se silikagelem; takové ty, které se dávají například k novým botám, elektronice aj. Když je začnete cíleně sbírat, budete jich mít na zimu slušnou zásobu. Mám jeden velký hozený v přihrádce na palubní desce a možná to pomáhá taky (čti: skla se mi nemlží ani bez něj). Případně je lze zakoupit např. v Auto Kelly, nebo kdekoliv jinde, jmenují se také pohlcovač vlhkosti nebo humidity absorber.
Ošetření gumových těsnění na dveřích a kufru
Toto je poměrně často ignorovaná část auta nezávisle na ročním období, ale zejména pokud parkujete venku, vyplatí se před zimou důkladně vyčistit a následně ošetřit gumová těsnění dveří a kufru; a ušetřit si tak zkušenost s přimrzlými dveřmi. Na vyčištění stačí jakékoliv APC, na ošetření potom něco na gumy. Pozor, na gumy, ne na plasty – to jsou dva rozdílné materiály.
Možností je opět mnoho:
- Swissvax Seal Feed (1800 Kč za 250 ml)
- 1Z Einszett Gummi Pflege Stift (170 Kč za 100 ml)
- 303 Rubber Seal Protectant (390 Kč za 100 ml)
- SONAX Gummipfleger Olej na gumová těsnění u dveří aut (130 Kč za 100 ml)
Osobně používám Swissvax Seal Feed, což je zrovna asi zdaleka nejdražší varianta, ale funkční a příjemná (hezky voní). Navíc spotřeba je minimální, takže i polovina balení vystačí navždy. S ostatními nemám zkušenost, ale vesměs všechny zmíněné jsou od spolehlivých výrobců, neviděl bych tedy příliš problém se žádným se zmíněných produktů.
Teoreticky lze použít i různé impregnace pro pneumatiky (což je též guma), nicméně na můj vkus jsou tyto produkty hodně „mastné“, což není úplně ideální. Použít se dá také mnohem levnější např. glycerin, který se v lékárně dá sehnat za pár korun.
Výběr vhodné zimní kapaliny do ostřikovačů
Tím mám na mysli vybrat důkladně a nevzít první, co mají v akci v Tescu (byť přesně to dělám já) – kvalitní kapalina tolik nesmrdí, nemrzne a neoslabuje vosk (nebo alespon ne tolik, jako nejlevnější agresivní kapaliny). Nebude ale stát 80 Kč za kanystr.
Konkrétní tip: Přiznám se, že zatím nemám. Dávám právě Tesco kapalinu a snažím se ji používat co nejmíň to jde, protože smrdí (za zimu jsem spotřeboval asi 2 litry, zbytek jsem vypustil). Tady proto prozatím odkážu na téma na detailingclubu, kde se to na 11 stránkách řeší. Ale důvod založení tohoto blogu byl přesně ten, aby člověk informace nemusel hledat v hloubkách diskuzních fór, proto zkusím co nejdřív popsat sem.
Dobrou volbou se zdá třeba Nemrznoucí směs do ostřikovačů 5L -80°C za 400 Kč. Stačí naředit na 1:1 s destilovanou vodou, přihodit pár kapek vhodného čističe na skla (nebo šamponu) a máte 10 litrů roztoku, což při střídmém používání to vystačí i na dvě zimy (mě i na víc, jiným zase třeba jenom na měsíc…).
Další drobnosti před zimou (volitelně)
- Výměna kabinového filtru a umístění pohlcovačů vlhkosti do přední části vozu (pomůže proti mlžení oken zevnitř)
- Úklid a vyčištění interiéru (klasika)
- Výměna textilních koberečků za gumové (rozteklý sníh se z nich dá doma vylít a nedrží se potom v autě tolik vlhkost, která vede opět k mlžení oken)
- a další ne-detailingové tipy…
Jaké jsou benefity pořádné přípravy na zimu?
Protože častým argumentem je, že „na zimu na to kašlu“, doplním sem několik benefitů.
Řádně ošetřené auto se totiž:
- snadno oplachuje od soli, nebo bezdotykově umývá (viz článek),
- nepřimrznou mu dveřní těsnění,
- nezamlžují se vnitřní skla,
- námraza na sklech jde snadno dolů nebo se netvoří vůbec,
- když ostřikujete sůl z okna, tak nemáte pocit, že popíjíte metanol,
- na jaře je mnohem rychlejší příprava na letní voskování.
Jsou to jenom drobnosti, ale když se nasčítají, tak velmi zpříjemní používání auta v zimě a proto doporučuju zimní přípravu nevynechat. Opět, záleží zase na mnoha faktorech, pokud parkujete v garáži vytopené na 15 st., tak spoustu výhod nevyužijete jako někdo, kdo musí každé ráno nastoupit do promrzlého auta na ulici, a jako vždy je tak potřeba vzít do úvahy vlastní podmínky a požadavky.
Dobrým kompromisem, pokud nechcete procházet celým procesem mytí-dekontaminace-příprava pod vosk-voskování je vynechat přípravu pod vosk (leštění) a auto jenom vyclayovat a zavoskovat. Vosk samotný částečně některé vady umí skrýt, auto bude navoskované, takže chráněné a na jaře potom bude snadnější celý proces zopakovat pořádně. Případně vynechat i clayování a jenom po mytí nanést tekutý vosk typu Gyeon Cure, nebo už zmíněný WetCoat, případně Sonax Brilliant Shinde Detailer, pořád to bude lepší než nic (což byla varianta, kterou sem dělal, když jsem kompletní přípravu na zimu nestihl).
Protože pokud bych na jaře měl dvě stejná auta, s podobným nájezdem a třeba celou zimu nemytá, jenom s tím rozdílem, že jedno bylo na podzim připravené a navoskované a druhé, se kterým se nic nedělalo (kromě nasazení zimních gum), tak v tu chvíli bude jediný rozdíl v tom, že to na podzim navoskované auto půjde mnohem rychleji dekontaminovat a navoskovat na léto, protože zimní špína se bez vosku umí velmi důkladně zažrat, a to je potom poznat při clayování. Je to tedy hlavně o tom pohodlí během zimy a potom na jaře při dalším voskování.
Do ostrikovacu za sebe muzu doporucit Ultimate Speed kanystr z LIDLu, vychazi cenove moc hezky a ma sirokou skalu teplotniho vyuziti, ikdyz neredeny se strasne patla. Vyhodou je, ze ma pomerne prijemny zapach/vuni a je bezpecny na kryci plexiskla 🙂