Domácí výroba osmotické (měkké) vody pro mytí aut
Pokud máte tmavý lak a umýváte si auto doma, možná budete vědět, o čem teď budu mluvit: o tvrdé vodě, která na autě po umytí a uschnutí zanechává fleky, kterým se říká vodní spot (podle anglického water spot).
V praxi to vypadá tak, že třeba i úplně nové auto umyté tvrdou vodou po samovolném uschnutí vypadá doslova hnusně; nicméně ani po kontaktním a důkladném usušení není zcela vyhráno a stopy po tvrdé vodě jsou pořád vidět a často je potřeba sáhnout po detaileru, a auto s ním po mytí a sušení oběhnout. A to je poměrně zbytečná 10minutová práce, pokud by ji člověk měl dělat po úplně každém mytí. A i tak, potom stačí s autem vyjet a voda začne vytékat ze všemožných skulinek (mřížky, kliky, zrcátka, těsnění) a po jejím uschnutí je efekt naprosto stejný – bílé minerální fleky a.k.a vodní spot. A čím tmavší barva, tím horší.
Různá polořešení
Než se dostanu ke svému ultimátnímu řešení, zmíním několik polořešení, protože pár jich je. Jsou to například bezoplachové mytí (bezoplachové šampony samy o sobě velmi změkčují vodu), protože při tomto způsobu mytí na autě prostě žádná voda nezůstane, tedy ani vodní spot. I to je jeden z důvodů, proč se auto po umytí šamponem např. Optimum No-Rinse (což je bezoplachový šampon) tolik leskne – na autě nezůstanou fleky od tvrdé vody, které obecně lesk snižují.
Dále tu máme různé metody, kdy necháte odstát dešťovou nebo studniční vodu a pak už je to prý lepší, což jsem osobně ani nezkoušel, ale spousta lidí si to pochvaluje.
Dokonce Němci z Microfibre Madness vymysleli takovou blbost (jmenuje se to Dropnetic), kdy vzali mikrovlákno, zašili do něj pár magnetů, a že to má zachytávat tu vodu, která při jízdě začne vytékat ven (viz výše). To ale řeší jenom jednu část problému a navíc za docela nekřesťanskou cenu.
Dalších meziřešení, jak tento problém zmírnit bude asi víc, ale žádné další mě nenapadá.
Tím se dostáváme k tomu, jak jsem tento problém vyřešil já a předem vám můžu říct: Pokud máte problém s tvrdou vodou, tak se teď mentálně připravte na investici asi 2000 Kč a já slibuju, že pokaždé, když budete od teď umývat auto, tak si řeknete, že to stálo za každou korunu.
A to platí hlavně v případě, pokud teď s extrémně tvrdou vodou bojujete. Jsou oblasti, kde je ve studnách voda, která by se rovnou dala lít do žehličky (případně kde taková teče z řádu), já ale můžu říct, že bohužel nepatřím ani do jedné z nich. Ve studně mám extrémně tvrdou vodu a z řádu bych řekl tak střední – sama o sobě taky hodně nechává spot, ale v porovnání se studnou je měkčí.
Finální řešení: reverzně osmózní filtr na vodu
Dlouho jsem věděl, že toto (voda filtrovaná procesem reverzní osmózy) by pro mě bylo řešení. Žil jsem ale v mylném dojmu, že to je řešení začínající od 10 tis. Kč (není). Existují i levnější filtry začínající pod 2000 Kč, které jsou určené akvaristům. Právě kamarád-akvarista mi toto řešení navrhnul, a když ho potom zmínil i někdo další od detailingu, nečekal jsem ani minutu a hned objednával.
Konkrétně jde například o reverzně-osmózní filtr Dennerle Osmose Professional 190 s cenovkou 1990 Kč (já jsem ho trefil v akci o pár set levněji).
Co umí? Filtruje vodu, dle podmínek (tlak, teplota a tvrdost vstupní vody) v objemu až 190 litrů za den. A to je vlastně všechno. Nebudu zacházet do detailů o tom, co je to reverzní osmóza nebo jak funguje, protože to sám pořádně nevím, podstatné je, že to dokonale vyřešilo můj problém s tvrdou vodou.
Nevýhody tohoto řešení
Přes všechny super vlastnosti (tedy spíše tu jedinou super vlastnost – filtrování vody) tohoto řešení má tento filtr i pár nevýhod. Ta hlavní může být to, že čistá (osmotická) voda teče v poměru k odpadní vodě (tvrdé) v poměru 1:5 (cca), takže na každých 100 litrů osmotické vody vyteče půl kubíku vody „odpadní“. Odpadní dávám do uvozovek proto, že nejde o odpadní vodu ve smyslu, že by se musela vyhodit (já ji třeba vypouštím do studny). Tím se dostávám k druhé nevýhodě – kvůli co nejmenšímu zanášení membrán tohoto filtru je záhodno do něj tlačit co nejčistší vodu už na vstupu – u mě je to ta z řádu (která, na rozdíl od studny, pochopitelně není zadarmo).
Než se dostanu k tomu, proč je to teda tak super, tak ještě krátce k tomu, kolik vody je potřeba k mytí auta.
Kolik vody je potřeba k umytí auta?
Nejsem žádný militantní ekolog, ale přesto se mi při psaní těchto řádků mírně svírá žaludek, protože spotřeba vody na obyčejné mytí auta je docela velká.
Jelikož mám wapku napojenou na 20litrový sud (spíš teda soudek), tak mám přesně vypozorované, kolik vody je na co potřeba. U mně je to zhruba takto:
- Pod 10 litrů na rychlý oplach větší špíny a oplach kol
- Okolo 20-60 litrů (podle míry znečištění) stačí na kompletní údržbové umytí navoskovaného auta za předpokladu, že nebudete minutu vystříkávat prach z každého záhybu.
- Okolo 100-140 litrů je dostatek k velmi důkladnému umytí všeho vč. podběhů atd.
Teď nevím, jestli se vám to zdá hodně nebo málo, tak či onak jsou ale všechny hodnoty spíš spodní hranicí – je potřeba se umět ovládat (nestříkat wapkou, když to není potřeba) a být efektivní. Vzhledem k tomu, že si všechnu vodu musím k wapce přinést, tak jsem se to už naučil, ale nepochybuju o tom, že pokud bych měl wapku hadicí připojenou přímo na řád, tak se dostanu klidně na dvou- nebo třínásobné hodnoty bez mrknutí oka.
Dále potom záleží na průtoku wapky, který je u mojí 360 l/hod.
Cenový přehled
A teď do kontextu: filtr umí až 190 litrů za den (s tím, že na to spotřebuje 1140 litrů vody), na běžné rychloumytí auta padne třeba 60 litrů vody (schválně teď přidávám). To jsou tři mytí, voda vyjde na 85 Kč, a jedno mytí tak vyjde na 30 Kč jenom ve spotřebované vodě. Nevím jak se to zdá vám, ale to není úplně málo.
Co tedy s tím?
Jak tuto osmotickou vodu využít?
Je to jednoduché: Osmotickou vodu stačí využít jenom na závěrečný oplach. To znamená, že auto umyju běžným způsobem běžnou vodou, a až na závěrečný oplach do soudku u wapky naliju osmotickou vodu. Tu nosím ze sklepa v 15litrovém vědru, a těch 10-15 litrů stačí už na velmi důkladný oplach celého auta. Jenom je třeba to brát ne jako oplach špíny, ale jako „odhánění“ tvrdé vody vodou osmotickou. Vyfiltrované vody za 100 Kč (v přepočtu asi těch 200 litrů, protože nedosahuju maximálního průtoku) mi vystačí třeba i na dva-tři měsíce, což už je mnohem snesitelnější.
Samozřejmě pokud máte dostatečně velký zásobník vody a zkousnete cenu za vodu, můžete osmotickou vodu využívat od předmytí přes mytí až po závěrečný oplach, ale je to zbytečné.
A teď už k tomu blahoslavení samotného filtru…
Nejlepší detailingová investice VŮBEC? (!)
Detailing už nějakou dobu dělám a s každou novou (a drahou) věcí přišel ten pocit, že to za to stálo, že teď jsou ty výsledky nebo pohodlí nebo rychlost práce zase někde úplně jinde. Ať už mluvím o orbitální leštičce, profesionálním tepovači, parním čističi nebo obyčejném ručním zpěňovači (který ale taky stojí skoro 1000 Kč). Prostě těch peněz jsem nikdy nelitoval a vždycky si řekl, že to za to stálo.
Celou tu dobu (a spíš jen tak podvědomě) jsem válčil s tím drobným problémem, a sice, že jsem prostě myl tvrdou vodou. Pří kompletních údržbách to nevadilo, protože čerstvý vodní spot se spolehlivě odstraní při leštění (ať už strojním nebo ručním), ale při tom mytí… Třeba v létě jsem musel s mytím auta čekat hodně do večera až se ochladilo a venku byl stín, protože jinak voda na autě začala usychat ještě než jsem domyl, v zimě jsem naopak nemohl doma auto jen tak opláchnout od soli, protože to nechalo katastrofální vodní spot všude. Ale tak nějak jsem s tím žil a popravdě ani netušil, kolik s tím bylo práce, dokud jsem tento problém neodstranil…
Mytí auta osmotickou vodou
Až pak mi jednoho přišel filtr a já tu magickou vodu šel vyzkoušet. Hned při prvním mytí jsem si okamžitě říkal, že jsem ten filtr měl koupit už hodně dávno. Poprvé jsem měl tu možnost to vyzkoušet na ideální barvě – metalicky černém laku (Audi), na kterém je vidět všechno. Auto jsem umyl, velmi důkladně opláchl osmotickou vodou a zlehka osušil ručníkem. S normální vodou by v takové situaci zůstaly mapy po tahu sušícím ručníkem, ale s osmotickou vodou nic; na slunci zbytky vody uschnuly zcela bezestop. Udělal jsem ještě spoustu testovacích mytí a dneska, zhruba po půl roce používání můžu jen říct – je to nejvíc super úžasná věc na světě!
Proč? Můžu v pařícím slunci na zahradě auto jen tak opláchnout od prachu a nechat to uschnout. Při mytí nemusím už spěchat ze strachu, že schnoucí voda někde bude hned vytvářet spot. A po každém důkladném mytí (tj. šampon+oplach+sušení) auto vypadá, jak kdybych právě voskoval (případně auto přeběhnul detailerem, což je další a časově náročnější způsob, jak stopy po vodě lze řešit). To je popravdě něco, na co jsem nebyl při mytí s tvrdou vodou zvyklý. Například i po usušení auta po mytí tvrdou vodou, pokud byl ručník už moc mokrý, tak nevzal z auta všechnu vodu a po zaschnutí bylo (hlavně na slunci) vidět tahy ručníkem. Tento problém s osmotickou vodou prostě neexistuje.
To stejné platí i pro výše zmíněné problémy typu vytékající voda z mřížek, klik a zrcátek… jen ať si teče a uschne. Nic po ní totiž nezůstane.
A teď vážně.
Je to tak, jak píšu. Ale asi by se přece jenom slušelo říct, že i osmotická voda zanechá „něco“. Mám na zahradě vystavený testovací panel s černou metalízou, ideální pro test. Ze čtyř rozprašovačů (umytých a propláchnutých destilovanou vodou z obchodu) jsem nastříkal za plného slunce v poledne na tento rozpálený panel postupně destilovanou vodu, domácí osmotickou vodu, vodu z řádu a vodu ze studny. Destilovaná voda nezanechala nic. Po domácí osmotické vodě zůstalo pár velmi drobných a neznatelných teček vodního spotu, které sice byl za daných podmínek vidět (pod přímým sluncem a velmi zblízka – v reálu takhle zblízka na auto koukám snad jen při leštění), ale byly neznatelné. Pak následoval obří skok a spousta vodního spotu viditelného i z dálky z vody z řádu a nakonec naprostá katastrofa v podobě studniční vody. To píšu jenom proto, abyste zase neměli očekávání, že to je jak čistá destilovaná voda. Ano, něco i po domácí osmotické vodě zůstane, ale bez lupy to není vidět a je to řádově (!) lepší než voda z řádu (o studně radši ani nemluvím.)
Jinými slovy, tuhle věc můžu maximálně doporučit. Filtr Dennerle Osmosis 190 můžete za cca 1990 Kč zakoupit např. v eshopu zoohit.cz. Nemusí to být nutně tento konkrétní filtr, existují i vhodnější řešení, která jsou levnější na následnou údržbu, zejména pokud té osmotické vody spotřebujete opravdu hodně. Viz komentář pod článkem.
Osmotickou (nebo demineralizovanou) vodu už jsem tady jednou zmiňoval i ve spojitosti se zimním bezdotykovým mytím. Tato podomácku vyfiltrovaná voda se dá využít úplně stejně.
Často kladené otázky
Jak a v čemu to vodu skladovat?
Já jsem doma vyhraval pár starých sudů po 50 L, který jsem vydrhnul co to šlo, což si myslím, že stačí. Přecejen jenom myju auta, nevyrábím laboratoř. Dalším řešením by byl sud nový (v zahradnických potřebách tak od 600 Kč, v hobbymarketech levněji), nebo IBC nádoba na 600/1000 L. Použitou kubíkovou jsem sehnal od průmyslového pracího prostředku profesionálně propláchnutou za 1000 Kč. Stačí chvíli sledovat bazoš, já jsem si pro ni jel jenom 7 kilometrů.
Co filtrovat vodu ze studny?
V návodu k filtru se píše, že čím je voda měkčí na vstupu, tím měkčí bude na výstupu – první důvod, proč filtruju vodu z řádu. Druhý důvod je fakt, že přímo v manuálu je napsané, že voda ze studen by vedla k velmi rychlému zanesení membrány – čemuž bych se v mém případě ani nedivil. Ale pokud třeba víte, že ve studně máte stejně tvrdou vodu jako v řádu (nebo dokonce i měkčí), tak bych asi klidně filtroval i tu. Tam by ale mohl nastat zádrhel v potřebném tlaku, kde výrobce filtru uvádí jako optimální tlak 6 bar. Já mám domácí vodárnu nafoukanou jenom na necelé 4 bary.
Co třeba filtrovat dešťovku?
Asi platí to stejné, co o studiční vodě. Dalším limitem může být to, že voda do filtru by měla ideálně jet pot tlakem 6 bar, s nižším tlakem klesá účinnost (zvyšuje se podíl odpadní vody). Tuto vodu ale lze vracet zpět do nádrže. Teoreticky by ale asi šlo. Nutností je ale asi vodu předfiltrovat kaskádou hrubších filtrů, jinak se R/O filtr okamžitě zanese.
Jak dlouho vydrží membrány filtru?
Popravdě nevím, v manuálu se píše něco o tom, že ta hlavní by se měla měnit ročně a nějaká menší jednou za dva roky, ale vzhledem k tomu, že filtr mám puštěný zhruba 2x měsíčně na půl dne (ani ne), tak doufám, že to vydrží o něco dýl. Aktuálně ho používám půl roku, tak třeba za rok sem napíšu update, jak to vypadá.
Update po 3 letech (11/2018): Filtr mám od března 2015. Nic jsem neměnil, dokonce jsem několikrát nechal filtr příliš dlouho vyschnout (příliě dlouho jsem jej nepoužil), a voda z něj teče stále měkká. Možná ne tak měkká jako kdysi, ale pro potřeby mytí aut to pořád stačí zcela s přehledem.
Dá se použít i místo destilované vody běžně doma (např. do žehličky)?
Jak už jsem psal, čistota nebo měkkost nedosahuje úplně 100% destilované vody z obchodu, nicméně bez problémů tuto osmotickou vodu používám např. do ostřikovačů (bez přísad, samotnou) nebo v parním čističi (steam cleaneru). Když jsem měl parní čistič nový, tak se mi povedlo ho zakamenit zhruba po dvou týdnech, protože jsem do něj lil vodu z kohoutku, nicméně osmotickou vodu v něm používám už několik měsíců a zatím funguje (zatím jsem nemusel použít odstraňovač vodního kamene).
ahoj, velmi sa mi paci tvoj blog o detailingu, mam obrovsky problem z tvrdou vodou – u nas nameraných 34°dH 🙁 objavil som o polovicu lacnejsi osmoticky filter s rovnakymi param,etrami ako ten tvoj uvadzany – mozno to niekomu pomoze: https://www.cistavoda.sk/reverzna-osmoza/osmoticky-filter-do-akvaria
Super, díky za tip, třeba se bude někomu hodit. 🙂 Sestava filtru vypadá stejně jako Dennerle, tak to asi bude fungovat. Zkoušel jsi ho?
ahoj,
chvalim za radu, ako riesit problem s tvrdou vodou…
ja tak fungujem asi rok, nakolko som zrusil akvarium, pri ktorom som pouzival reverznu osmozu, napadlo ma vyuzit zmekcenu vodu pre umyvanie auta…
poviem vam, mam tak tvrdu vodu, ze aj ked som auto umyval vecer pomaly po tme a kompletne som vysusil, aj tak zostavali znaky tvrdej vody na celej karoserii (cierna farba – octavia)
ak som chcel doma dokladne umyt auto, musel som minimalne na zaver prejst s detailerom (u mna Sonax BSD)
situaciu som vyriesil tak, ze som kupil 200 litrovy sud asi za 16 € z Obi, do ktoreho pustam zmekcenu vodu z osmozy…
na spod suda som vyvrtal otvor na ktory som napojil gulovy ventil a z neho hadicu rovno na wap-ku napojil a ta si vodu sama taha…
prvy krat, ked som to pouzil, neveril som vlastnym ociam, aky vysledok som dosiahol…
na obed, ked bolo najvacsie slnko auto vyschlo samo (bez susenia) a nezostal na nom ziaden naznak tvrdej vody… a moj problem s tvrdou vodou bol vyrieseny…
osmozu mam s uvadzanym vykonom 280 litrov za den – u mna je to ovela menej, kedze mam strasne tvrdu vodu, ale to mi nevadi, necham to pustene pokial sa nenaplni sud…
aktualne akurat riesim, aby som zredukoval „odpadnu vodu“ na polovicu a to tak, ze nadpajam
dalsiu membranu na filter (budu 2) a vysledok-pomer by mal byt cca 1:2…
na filtri mam manometer, ktorym sledujem, ze ked poklesne tlak vody pod istu hodnotu, vymenim filtre (sedimentacny filter hlavne)…
mam digitalny tds meter (asi za 10 €), ktorym meram hodnoty vstupnej vody a vystupnej…
inac, odporucam menit filtre (sedimentacny a uhlikovy) castejsie, aspon raz za rok-dva (podla znecistenia a tlaku), aby sa tym predlzila zivotnost membrany, ktora je najdrahsia z filtrov…
samotne filtre na slovensku stoja asi 4 €, cize zaplatim 8 € za dva filtre raz rocne co je podla tak velkeho objemu vody, ktory prefiltrujem smiesna suma…
inac, stale som riesil, co s odpadnou vodou, docasne som s nou zalieval travnik, ale napad vraciat to spat do studne ma vazne nenapadol 😀 aj ked mam studnu trocha dalej, ale dik za tip…
ak by mal niekto nejaku otazku, kludne piste, rad poradim…
PS: odporucam radsej nekupovat osmozy typu Denerle, JBL, nakolko tam sa filtre menia cele aj s obalom a stoja viac, kdezto u klasickej-typickej osmozy sa meni len vlozka filtra…
typ osmozy, ktory pouzivam ja:
https://www.reverzniosmozy.cz/reverzni-osmoza-ro-310-m-aut-vontron-gpd50
Super, diky za zkusenosti a rady. Moje reakce byla tehdy po prvnim myti identicka. Jsem trochu rad, ze v tom nejsem sam. 😀
Ja jsem Denerle koupil, protoze to byl prvni R/O filtr, ktery jsem nasel. Od 3/2015 ale funguje porad dobre, mozna uz ta vystupni voda neni tak mekka jako na zacatku, ale na myti aut to porad bohate staci, oproti vode z radu naprosto dokonale. Kazdopadne diky za informace, na zaklade toho jsem ten clanek trochu upravil. 🙂
Zrovna nedavno jsem si rikal, jak bych preorganizoval muj „setup“, aby se to cele pohodlneji pouzivalo a pripadne to dele vydrzelo, tak se na ty filtry a senzory podivam 🙂
Zdar, jeden trochu pitomej dotaz, jelikož nemám vlastní wapku. 😀 Mám možnost mít demi vodu v lahvích, šlo by ten „oplach“ řešit tak, samozřejmě až po opláchnutí obyč vodou wapkou, že bych to tou demi vodou jen polejval? Myslíš, že to bude mít nějakej efekt? Klidně to zkusím, ale ptám se ať případně nedělám úplnou kravinu zbytečně. Dík 🙂
Blbost to urcite neni a sam jsem to zkousel – funguje po umyti a zaverecnem oplachu auto proste rozprasovacem postrikat destilkou/demi vodou (a tim naredit tu „tvrdou“ vodu) a funguje to velmi podobne. 🙂
Paráda, tak pak zkusím. Ona je v litrovkach, tak dost možná půjde i ten rozprasovac nasadit přímo. Dík za info. 🙂