Jak jsem jezdil celou zimu s čistým autem

Zima detailingu moc nepřeje, stejně jako obyčejnému mytí aut. A když už je náhodou venku nad nulou a člověk auto umyje, většinou je to velmi chvilková radost, protože na silnicích je mokro, sůl a bordel, a po ujetí několika málo kilometrů se špína na autě okamžitě objevuje znovu. Nemá proto moc smysl trávit v zimě mytím auta moc času.

Ale co když chcete jezdit s relativně čistým autem a zároveň nechcete jezdit do automatických kartáčových myček (protože ničí lak)?

Jdet to! Auto jde přivést do 90% čistoty během pár minut.

Jak? Auto v zimě neumývám, jenom pravidelně oplachuju a pokud člověk auto nezkoumá z půl metru, tak vypadá jako právě umyté. 🙂

Popíšu, co je k tomu potřeba a jak na to.

Co je potřeba?

Navoskované auto

K tomu snad není potřeba nic moc dodávat, auto by mělo být před zimou řádně připraveno a navoskováno nějakým odolnějším (syntetickým) voskem.

Díky tomu, že je auto chráněno a navoskováno, se na něm špína nebude tolik držet, a ta, co ulpí, potom půjde snadněji dolů. Ještě lepší varianta je, pokud máte na autě keramických povlak, nicméně ten už si člověk nenanese sám doma bez předchozích zkušeností za jedno odpoledne jako vosk.

Ruční zpěňovač

Ruční zpěňovač Gloria FoamMaster FM 10

Ruční zpěňovač Gloria FoamMaster FM 10

Všichni známe klasické zpěňovací nástavce na wapku, ale pěnu lze dělat i jinak – s pomocí ručního zpěňovače. Já osobně používám Gloria FoamMaster FM10, který jsem ještě nedávno upravil pro použití s kompresorem, takže ho nemusím tlakovat ručně.

Co do něj? Zpěňovací směs je trošku alchymie, osobně používám ValetPro pH Neutral Snow Foam 1:20 a do toho kapku šamponu Dodo Juice Born To Be Mild (1:1000). S modrou zpěňovací koncovkou to udělá dobrou pěnu, která pár minut vydrží. Je potřeba trochu experimentovat.

rucni zpenovac gloria foam master fm10 - 2Jinak úkolem pěny je pořádně odmočit nečistoty, ale to je doufám jasné. Kdybyste na autě měli výše zmíněnou keramiku, lze potom použít trošku alkaličtější pěnu, která nečistoty rozpouští mnohem rychleji a lépe (např. ValetPro Combo2). Na klasickém vosku by ale tato pěna způsobila jeho rychlé slábnutí.

Tip: Článek o ručních zpěňovačích a jak je používat

Veřejný mycí box s demi vodou

A pokud jezdíte okolo (nebo bydlíte v blízkosti) mycího boxu, kde je možnost auto umývat demineralizovanou (osmotickou, leštící) vodou, máte vyhráno.

Tip: Podívejte se taky na mapu veřejných samoobslušných mycích boxů, třeba bude nějaký blízko Vás, o kterém ani nevíte.

Můj postup

  1. Přijedu na veřejnou wapku. Pokud je fronta, počkám, až budu téměř na řadě, pokud nikde nikdo není, vjedu do wapky.
  2. Ve zpěňovači mám připravený roztok (viz výše), zpěňovač připojím na kompresor a napěním s ním celé auto. Pokud si zpěňovač na kompresor neupravíte, budete ho muset tlakovat ručně, ale i to se dá, jen je to trošku fyzicky náročnější.
  3. Nechám několik minut působit, mezitím si připravím první desetikorunu. Jako první pouštím klasický oplach, kde za 10 Kč můžu oplachovat asi 1,5 minuty. Odshora dolů důkladně opláchnu celé auto od pěny.
  4. Vhodím další desetikorunu a zapnu oplach osmotickou/demineralizovanou vodou. Touto vodou znovu důkladně opláchnu celé auto.

A to je v podstatě celé.

Dosušení

Gumovou stěrkou (viz tipy na nákup v Ikea) osuším okna, a pokud je venku mráz (u nás na jižní Moravě skoro nikdy), tak malým mikrovláknovým ručníkem osuším všecha místa, kde by zmrzlá voda mohla dělat neplechu (typicky zádveří, okolo kufru a kapoty). Tím, že poslední oplach byl vodou bez minerálů, tak na autě po uschnutí vody nezůstanou žádné vodní spoty a auto není třeba nijak přehnaně sušit.

Fotky

Fotek moc nemám, další zimu článek doplním 🙂

Tato jedna fotka není zrovna ideální případ, protože to vypadá jako reklamy typu „Podívejte se jak náš zázračný systém mytí umyje toto zcela čisté auto“, ale ve skutečnosti auto bylo dva týdnu nemyté a najelo necelých 1000 km (parkováno v garáži).

Bezdotykove myti oplachem

Úvaha na závěr

Celé to zabere pod 10 minut a 20 Kč a auto vypadá jako umyté. Dokonalé to není, ale pro zimní období více než dostačující. Většinou takto umývám „jen“ 1-2× do měsíce; mnoho lidí řekne, že to je zbytečné, ale pokud už jste si před zimou dali práci s kompletní přípravou a voskováním, proč toho nevyužít?

Jinak lze tohoto „triku“ (v podstatě prostě stačí vědět, že demineralizovaná voda po zaschnutí po sobě nezanechává vodní spot) lze využít i bez voskování a bez pěny – největší špínu a sůl tím smyjete i bez toho.

A nakonec se tak dá fungovat třeba i v létě, je to dobrá varianta pro ty, co si auto někde nechají vyčistit a navoskovat, ale nemají čas auto sami důkladně (detailingově) umývat. Potom je super kompromis když takový člověk si takto auto občas opláchne a jednou za pár měsíců ho přiveze na kompletní a důkladné (detailní-ingové) umytí.

Naopak bych váhal, pokud by na dané myčce nebyl program s deminaralizovanou vodou – ta totiž bude po uschnutí nechávat fleky (vodní spot). Opět ale záleží, jsou wapky kde i obyčejná voda je relativně měkká a fleky budou téměř neviditelné. Takže to chce vyzkoušet a polaborovat.

Jde to takto i doma?

Tip na další článek: Jak na výrobu demineralizované vody doma

Ano, jde, viz odkaz na článek výše. Osobně ale v zimě nemám náladu vytahovat a zase uklízet wapku a tahat se s demi vodou, takže to dělám postupem popsaným v tomto článku, okolo samoobslužnou wapku mám po cestě, takže je to max. 10-15 minut zdržení cestou.

You may also like...

3 Responses

  1. Jan Prostejovsky napsal:

    Taky jsem o zpusobu, ktery tady prezentujete premyslel, ale jedna vec me zarazila. Chci se zeptat jak to resite, kdyz se na rucnich myckach muze pouzivat pouze jejich chemie, mozna jeste ta co prodavaji na pumpe. Maji tam cisticku odpadnich vod, se kterou si ta vase chemie nemusi poradit. Neni to od vas trosku nefer nebo prasarna?

    • admin napsal:

      To je dobry poznatek, ja treba jezdim na wapku kde je pouzivani vlastni chemie dovoleno. Pokud by zakazano bylo/to v budoucnu zakazou, tak uz holt budu jezdit jenom na oplach „nasucho“, resp. bez vlastni chemie. (Coz jsem stejne delal tuto zimu protoze me nejak prestalo bavit vozit penu a saskovat tam s tim).

      Nicmene osobne jsem toho nazoru, ze kdyz na auto nastrikam dohromady asi 100 ml roztoku pH neutralni chemie (pH neutralni pena), tak s tim COV zasadni problem mit nebude, tim spis ze „erarni chemie“ byva mnohem agresivnejsi, nedej boze kdyz tam zajede auto za kterym se tahne olejovy ocasek. 🙂

  2. Pavel Kulajta napsal:

    Zajímavý článek! V této souvislosti mě už dlouho vrtá hlavou jedna věc: Jestli při zimním mytí na automyčkách nestříkám na auto solný roztok, a tím situaci ještě více nezhoršuji. Na myčkách sice použitou vodu určitě nějak filtrují, ale nedovedu si představit, jak by z ní rychle a levně dostali všechnu tu sůl, spláchnutou ze stovek aut přede mnou. Takže je to možná tak, že jestli se solanka ještě někde sama nedostala, dostanu ji tam cíleně pod tlakem při mytí já…
    Co si o tom myslíš? Pokud je má úvaha správná, dá se to nějak řešit? Nejsem chemik a tak nevím, zda jsou z tohoto hlediska OK alespoň oplachy na myčkách s demineralizovanou vodou, nebo se i při tom procesu reverzní osmózy z vody odstraňují jen vápníkové minerální složky a sůl zůstává..?
    Děkuji za každou radu či názor a držím palce do další tvorby!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *