Aplikace sealantu na sklo – postup, jak sklo důkladně připravit

Pokud vám termín sealant na skla (glass sealant) nic neříká, můžete ho chápat třeba jako tekuté stěrače s velmi dlouhou výdrží. A jak bylo zmíněno v odkazovaném článku, před aplikací tekutých stěračů je potřeba důkladně sklo připravit a na to se podíváme v tomto článku.

Sealanty na skla jsou totiž relativně drahá chemie, a byla by škoda jí plýtvat nepovedenou aplikací, při které se sealant nechová tak jak má (neodvádí vodu, rychle slábne aj.).

Sklo je proto potřeba před aplikací dostat do stavu co největší čistoty a potom jej odmastit, bude proto potřeba: clay, leštěnka na sklo a IPA (Isopropylalkohol) nebo jiný detailingový odmašťovač (CarPro Eraser, Gyeon Prep aj.).

Postup přípravy skla – 6 kroků:

  1. Umýt auto (volitelně)
  2. Vyčistit sklo čističem na skla
  3. Vyclayovat sklo (postup stejný jako na laku)
  4. Použít leštěnku na skla (o tom co dělá a umí už je tu článek)
  5. Sklo odmastit (pro jistotu víckrát)
  6. Aplikovat sealant dle návodu výrobce

Je to spousta kroků, které se možná zdají zbytečné, což i mohou být – záleží vždycky na výchozím stavu skla. Například u úplně nového auta by asi stačily kroky 2, 4, 5 a 6.

Krok první: Mytí auta

Tento krok je zcela volitelný, ale na čistém autě se dozajista lépe pracuje. Když už nic, tak tento krok poslouží jako úplně první předčištění skla (respektive skel).

Krok druhý: Vyčištění skla čističem

V tomto kroku je úkolem čističe sklo vyčistit od leskových (a jiných) složek z použitého šamponu (pokud nějaké obsahoval), a dále potom sklo vyčistit ještě důkladněji, protože čistič na skla je většinou mnohem silnější než šampon a dokáže sundat nečistoty, které nesundal šampon.

Krok třetí: Clay a chemická dekontaminace

Teoreticky lze clayování skla přeskočit a přejít k dalšímu kroku, sám ho dělám jenom u velmi zanedbaných vozidel. Po clayování je vhodné zopakovat krok druhý, a dostat tak ze skla zbytky clayové lubrikace a uvolněných kontaminantů, které se nezachytily do claye.

Pokud uznáte za vhodné, je možné použít také odstraňovač polétavé rzi nebo odstraňovač vodního spotu (CarPro Spotless nebo Gyeon Spot).

Související článek: Co je to clay?

Krok čtvrtý: Leštěnka na sklo

Leštěnka na sklo dočistí zbytky, co se nepovedly odstranit v předchozích krocích a sklo dokonale připraví pro odmaštění a následnou aplikaci sealantu.

Osobně preferuji Autoglym Car Glass Polish použitý strojně s tvrdým (cutting) kotoučem, ale dá se i ručně (viz odkaz na související článek níže). Autoglym leštěnka na sklo nicméně umí poměrně nehezky nabělit plasty, proto je vhodné všechna gumová těsnění a/nebo plasty v blízkosti skel zakrýt maskovací páskou.

Související článek: Jak funguje leštěnka na sklo oproti čističům skel?

Krok pátý: Odmaštění

K odmaštění poslouží buď IPA, pro použití na sklo je totiž relativně jedno, jestli ji použijete 99,9 % nebo naředěnou (narozdíl od laku, kde může silná koncentrace lak oslabit, což může vést až k jeho popraskání) nebo specializované odmašťovací produkty, nicméně já osobně jejich přínos vidím hlavně u odmašťování laku, na sklo si bohatě vystačím s IPAou (ředěnou cca 1:5 s destilovanou vodou).

Důležité je v tomto kroku použít doopravdy čistou mikrovláknovou utěrku, abyste sklo znovu nezamastili, nebo použít jednorázové papírové utěrky. Vhodné jsou takové ty tvrdší zelené skládané papírové utěrky; naopak nevhodné jsou měkké (např. kuchyňské papírové ručníky), protože mohou obsahovat různé parfemace a další změkčovadla. Nevhodné jsou tedy mikrovláknové utěrky, které (byť vyprané) byly v minulosti použité třeba na odmašťování motoru (extrémní příklad, ale pointa je snad jasná).

S tím souvisí i fakt, že není od věci si předtím umýt ruce, a nebo ještě lépe od tohoto kroku pracovat v latexových/nitrilových rukavicích. Pokud je používáte běžně (což je při práci s chemií vhodné), tak je v tomto kroku vyměňte za čisté.

Odmaštění je nejdůležitější část tohoto postupu, proto doporučuji provést klidně dvakrát nebo třikrát.

Krok poslední: aplikace sealantu

Teď už se stačí držet postupu výrobce. Postup se u každého trochu liší. I v tomto kroku použijte pro jistotu naprosto čistou mikrovláknovou (nebo papírovou) utěrku při rozlešťování naneseného sealantu, byť v tomto kroku už to není až tak kritické.

Kolik dát vrstev? Pro inspiraci, v ideálních případech aplikuji sealanty na skla takto:

  • 3 vrstvy na čelní sklo
  • 2 vrstvy na zadní sklo
  • 2 vrstvy na sklo dveří u řidiče
  • 2 vrstvy na zpětné zrcátko u řidiče
  • 1 vrstva na zpětné zrcátko u spolujezdce
  • 1 vrstva na všechny ostatní skla

Nezapomeňte taky dodržet dobu potřebnou k tzv. „vytvrdnutí“ nebo „vyzrání“ povlaku/sealantu – ideální je udržet auto minimálně 24 hodin mimo déšť a vlhkost (do které se počítá třeba i ranní rosa!). To znamená zaparkovat pod střechu nebo ideálně do suché garáže.

Údržba sealantu

Sealanty na skla nevyžadují zásadní péči, stačí sklo jednou za čas vyčistit alkoholovým čističem (nebo slabým IPA roztokem). Teoreticky mytí některými šampony (které v sobě mají vosk nebo leskové složky) může způsobovat fleky a/nebo zhoršenou funkčnost.

Jako kapalina do ostřikovačů stačí destilovaná voda. Já osobně do ní dávám kapku pH neutrálního šamponu bez ničeho (zhruba 5-10 ml do 5litrů), ale těžko říct jestli je to jen pro pocit nebo jestli fakt pomáhá stěračům ve stírání (např. mrtvých much).

V létě se často čelní sklo po pár hodinách jízdy na dálnici promění v hmyzí hřbitov. V takových situacích, než abych se mušky pokoušel „seškrábnout“ stěrači (což jim nepochybně neprospívá), tak je radši nechám a jednou za dvě hodiny je u pumpy „vydrhnu“ erární houbo-stěrkou na okna (sealantu ani sklu to neublíží).

Co se týká čističů skla, tak např. Optimum nabízí Opti-Glass Clean & Protect jako specializovaný čistič k jejich sealantu Opti-Glass Coating, který má pomáhat prodlužovat jeho životnost a funkci, takže to možná stojí za vyzkoušení, osobně ale používám normální detailingový čistič na skla (Meguiar’s Glass Cleaner na alkoholové bázi) a jsem toho názoru, že na životnost to vliv nemá.

„Přiživení“ sealantu

Pokud povlak/sealant začne po nějaké době (cca po 8-12 měsících) slábnout a nechcete zatím znovu dělat celou přípravu, lze ho „přiživit“ prostou aplikací další vrstvy. Stačí sklo důkladně odmastit a aplikovat jednu další vrstvu. Nebude to dokonalé ale životnost to na chvíli prodlouží.

Nejčastější chyby při přípravě

  • Těžko říct, ale když sleduju starosti se sealanty obecně, s jejich aplikací nebo následnou (ne)funkčností, tak si vyvozuji jediný závěr, protože přesně toto při aplikaci málokdo dodržuje: těsně před aplikací (ať už byl předchozí postup přípravy jakýkoliv) opravdu pečlivě odmaštěte sklo.

You may also like...

1 Response

  1. Tomas napsal:

    Zdravim,
    jakou pouzivate vodu do ostrikovacu v zime?
    To do destilovane vody s samponem pridavate nejakou nemrznouci vec? Nebo kupujete nejake komercni vody do ostrikovacu?
    Tom

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *