Odmašťování laku – kdy, proč, a jak ho dělat?

Chemie pro velmi důkladné čištění všech povrchů – zejména laku a skel – od čehokoliv na nich (dále jen odmašťování) má v auto detailingu svoje nezastupitelné místo, přesto hlavně u začátečníků panují nejasnosti ohledně toho, kdy odmaštění do pracovního postupu zařadit, a často lze tak pozorovat případy, kdy bylo odmaštění zbytečné a neúčelné.

Odmašťovací chemie může mít relativně hodně podob – ať už je to obyčejná naředěná IPA (isopropylalkohol), nebo dražší detailingová a/nebo lakýrnická chemie se zvýšenou lubrikací a větší šetrností.

Důvody pro odmašťování laku (a kol a skel)

Důvodů, proč odmašťovat, je několik. V detailingu se můžeme setkat především s těmito:

  • potřebujeme se podívat, v jakém stavu je doopravdy lak
  • vyžaduje to produkt, který se chystáme aplikovat (sealant na sklo, keramický povlak, aj.)
  • chceme lak vyčistit od všech dříve použitých produktů (což částečně souvisí s oběma předchozími body)

Na tyto důvody se teď pojďme podívat důkladněji:

Skutečný stav laku

Toto je situace, která nejčastěji nastává při strojní renovaci laku. Leštící pasty sice odstraní velké procento poškození laku, ale zároveň mohou další drobná poškození (hologramy) znovu vytvořit (např. některé hrubé leštící pasty). Leštící pasty také mohou obsahovat tzv. plniče, a tak zároveň funguje podobně jako glazura (plnič), takže tyto nové hologramy nemusí být úplně vidět – pasta je jednoduše zamaskuje/vyplní.

Tady tedy přichází první situace, kdy má smysl odmašťovat – tímto se totiž lak dokonale vyčistí od zbytků leštící pasty, a ukáže se ve svém skutečném stavu. A podle toho se pak člověk při strojním leštění rozhoduje, jak bude dále v práci postupovat.

Aplikace produktu na odmaštěný povrch

Druhá, a u detailingových začátečníku častější varianta, kdy je potřeba odmašťovat, je před aplikací produktů, které to vyžadují. Jde hlavně o sealanty na sklo (tekuté stěrače), keramické a jiné nano- ochrany, a nakonec klidně i před voskováním (zejména syntetickým voskům se na odmaštěném povrchu líbí).

Zbytky olejů a předchozí použité chemie mohou mít totiž zásadní vliv na (ne)výdrž těchto sealantů a jiných povlaků.

Kdy je odmaštění naopak kontraproduktivní?

Nejčastějším kontraproduktivním krokem, který tak nějak vídávám na fórech je toto:

  • Klasické kolečko (předmytí, mytí, dekontaminace)
  • Příprava laku před voskováním čističem laku („leštěnkou“)
  • Odmaštění
  • Voskování

Jak už bylo zmíněno v článku o přípravě pro vosk, čistič laku plní mnoho funkcí (čistí lak, odstraňuje škrábance, maskuje škrábance, vytváří podklad pro lepší uchycení vosku) – a některé z těchto benefitů si odmaštěním smažete (zamaskované škrábance, podklad pro vosk). V naprosté většině je proto v tomto případě odmaštění zbytečné. V praxi mě napadají tyto případy, kdy by zbytečné nebylo:

  • Chci aplikovat něco typu Gyeon WetCoat/CarPro HydrO2 a leštěnku (čistič laku) jsem použil na dočištění laku od kontaminace
  • Chci aplikovat syntetický vosk na holý (odmaštěný) lak a leštěnku jsem použil jen na dočištění laku.

Zejména syntetické vosky totiž narozdíl od těch přírodních většinou dosahují delší výdrže, pokud jsou aplikovány na odmaštěný lak.

Tip: O tom, co všechno umí a dělá příprava pro vosk pojednával tento článek.

Co použít na odmašťování

Na závěr se podívejme na to, čím vším lze odmašťovat. Možností je několik, nejpoužívanější jsou asi tyto dvě:

  • roztok IPA (isopropylalkohol)
  • detailingový odmašťovač nebo podobná vhodná chemie

Nejlevněji určitě vyjde roztok isopropylalkoholu (IPA) v cca 10% až 25% koncentraci (1:9-1:3), která je obecně považována za ještě bezpečnou pro vrchní průhlednou vrstvu laku (clear coat). Silnější koncentrace by mohla vést ke změkčení až poškození laku v závislosti na tom, jak dlouho s ní na laku budete pracovat. Litr 25% roztoku vyjde cca na pár korun (cca 50 Kč), takže jde o velmi levné řešení, ovšem je potřeba s ním opatrně.

Druhou variantou jsou detailingové odmašťovače:

  • CarPro Eraser
  • Gyeon Prep
  • Nanolex EX
  • Menzerna Top Inspect (též Control Cleaner)
  • Spies Hecker 7010 (Odstraňovač silikonu)
  • GTechniq Panel Wipe
  • a určitě mnoho dalších

Tyto produkty jsou…

  • pohodlnější (obsahují lubrikaci, takže se s nimi lépe pracuje, narozdíl od „suché“ IPA potom utěrky lépe kloužou po laku)
  • bezpečnější pro povrch (díky lubrikaci to pod utěrkou tolik nedrhne, a některé ani nejsou na bázi alkoholu)
  • účinnější (obsahují látky které pomáhají zvednout olejnatou kontaminaci)…
  • a dražší.

Tomo odpovídá i vyšší cena začínající někde okolo 300 Kč za litr.

Čišté (nové) utěrky jsou základ!

Ovšem nejen chemie stojí za dokonale čistým povrchem. Možná se to bude zdát jako samozřejmost, ale pokud při odmašťování (čehokoliv) použijete utěrku, kterou jste předtm použili na čištění nějakých hodně olejnatých nečistot, tak tato utěrka nemusí být ani po vyprání zcela bez mastnost, a bude tak nemožné s ní cokoliv dokonale odmastit.

Případně lze na sklo nebo plasty (ne na lak) použít jednorázově dílenské papírové utěrky (jen pozor na to, aby nebyly napuštěné nějakou parfemací).

Další příklady využití odmašťovačů

  • Odmašťovače nebo IPA poslouží skvěle jako čistič skel (nejen v autě), displejů, notebooků apod.
  • Před aplikací sealantů na plasty (CarPro D.LUX, Dodo Trim Sealant, Gyeon Trim atd.) je vhodné jimi důkladně vydrhnout ošetřované plasty.

Video: IPA 25% vs. CarPro Eraser

Jako takovou třešničku na závěr tady mám jedno video porovnávající IPA 25% a Eraser. Co z videa plyne je v podstatě to, že po jenom odmaštění Eraserem jsou veškeré olejnaté depozity pryč, kdežto po IPAě jich pár malých zůstane. To například pod vosk nevadí, pod keramickou ochranu už ale ano. To samozřejmě neznamená, že je nutné hned kupovat specializovanou chemii, ale v případě slabého IPA roztoku odmastit vícekrát. Samotný Eraser je jinak v základu 30% IPA s nějakými „aditivy“ (laurethsulfát sodný, parfemace a nějaká čtvrtá proprietární složka) navíc.

 

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *