Odstraňovače polétavé rzi – základní informace

Ve spoustě článků odkazuju na různé produkty, kterým, se obecně nějak říká, ale došlo mi, že začátečníkům nemusí být vůbec jasné o čem mluvím. A v jednotlivých článcích není prostor na to vždycky popsat o co jde, jak to funguje a případně všechny možné varianty, proto to udělám v tomto samostatném článku a na něj budu případně odkazovat.

Dnes se pojďme podívat na odstraňovač polétavé rzi. V češtině i angličtině je pro tento výraz mnoho synonym: odstraňovač vzdušné rzi nebo železité kontaminace; v angličtině potom fallout remover, iron particles remover a podobně.

Jde o jednu z dražších detailingových chemií, ale umí velmi zrychlit práci (chtěl jsem napsat zpříjemnit, ale faktem je, že tyto produkty extrémně smrdí).

Co odstraňovače polétavé rzi umí?

Tyto produkty chemickou cestou uvolňují kontaminanty železitého původu – například brzdný prach, náletovou rez (na kterou hodně trpí třeba auta parkující u vlakových nádraží) a další. Navzdory názvu nejde o odstraňovač rzi nebo koroze (což by se možná mohlo zdát) – tam už většinou pomůže jenom lakovna. 🙁

odstranovac poletave rzi na lakuPřesnou chemickou reakci popsat neumím a ani ji neznám, nicméně součástí těchto produktů je barvivo (červené), které reaguje s kovovými částicemi a pokud tedy na laku je železitá kontaminace, produkt začne červenat („krvácet“, v angličtině bleeding). Ta reakce vypadá nějak takto. Jakmile už se tato červená reakce neobjevuje, veškeré „železo“ už je pryč.

Kdy použít odstraňovač polétavé rzi?

Tento produkt má dvě hlavní využití: při čištění hliníkových disků (umí odstranit nejzažranější brzdový prach a nažloutlost starších alu kol) a při chemické dekontaminaci.

K čištění kol už je tu samostatný článek.

odstranovac poletave rzi na laku 2
U chemické dekontaminace jde o to, že spousta kontaminantů z laku se tímto produktem odstraní dřív, než se na lak musí fyzicky sáhnout (při clayování), a velmi zásadním způsobem se tak minimalizuje riziko vzniku drobných škrábanců („marring“). Marring vzniká právě při clayování v okamžiku, kdy je na laku až příliš mnoho železitých částeček, které se do claye nestihnou „zabalit“ a ten je tak chvíli tlačí pod sebou a ony tak lehce škrábou.

Návod na použití

Vesměs stačí nastříkat rozprašovačem na kola/lak, nechat působit (čím déle, tím lépe), a potom důkladně opláchnout. Více níže v tipech pro použití.

Typická spotřeba

Velmi, velmi individuální. Na lehce špinavá kola stačí třeba 50 ml na celou sadu, na hodně kontaminovaná kola i dvoj- až trojnásobek. Při dekontaminaci laku celého auta může stačit kolem 100 ml, ale pokud půjde o vůz parkující u železnice, může to být i trojnásobně víc (pokud budeme chtít mermomocí všechno železo dostat dolů chemicky).

Nicméně, moje první půl litrová láhev Iron X mi kdysi vydržela přes rok a používál jsem jej relativně často (hlavně na kola, lehce i na lak), takže do začátku bude určitě půl litr stačit. V okamžiku, kdy máte víc aut, tak se vyplatí se zásobit na roky dopředu koupí dražšího většího balení (které v přepočtu na litr vyjde mnohem levněji).

Možnost použití (povrchy), šetrnost

Většina produktů tohoto druhu je pH neutrální a je tak bezpečná pro použití na všech površích – lak, sklo, plasty, guma. Ale nesmí se nechat zaschnout (je proto vhodné např. pracovat na studených kolech a mimo slunce) a musí se velmi důkladně opláchnout.

Jediný zástupce, který není pH neutrální je Autosmart Fallout Remover (pH 2), což je ale v Česku relativně neznámý produkt. Jeho výhodou je ale mnohem menší cena a možnost ředění (která jeho kyselost trochu zmírní).

Tipy pro použití

  • Na lak není potřeba ho dávat zase až tak moc.
  • Jak už bylo zmíněno, není moc vhodné aby tento produkt zaschnul, ale vyplatí se jej nechat „pracovat“ opravdu dlouho (3-5 minut, nastavte si odpočítávat na mobilu). Aby nezasychal, je možné jej přiživovat vodou z rozprašovače (s co největším rozprachem, aby dělal „mlhu“); nebo tuto mlhu nad autem vytvářet např. stříkáním wapkou z optimální vzdálenosti.
  • I když se to nikde nedoporučuje, tyto produkty fungují i lehce naředěné (i když pomaleji), čehož lze využít v okamžiku, kdy vám začne např. docházet.
  • V rozporu s předchozím tipem je naopak dobré povrch (ať už kola nebo lak) před nastříkáním osušit a nechat produkt co nejdéle působit v plné síle, a těsně předtím než začne pomalu usychat jej přiživit vodou (viz výše).
  • Výrobci se sami rozcházejí v tomto tvrzení, ale: jeden říká – rozrušte štětcem uvolňované částice, půjdou líp ven; druhý říká – nedělejte to, může to způsobit jemné škrábance (marring). Osobně se řídím tím druhým, ale opět, záleží na mnoha okolnostech. Pokud např. víte, že budete strojně leštit, klidně se tomu dá pomoci štětcem. Pokud chcete jenom voskovat bez leštění, je asi lepší nechat produkt působit co nejdéle a pak spláchnout pryč a v případě potřeby zopakovat.

Konkrétní produkty

Dlouhou dobu byl v podstatě jediný funkční zástupce těchto produktů, a sice CarPro Iron X. Dnes už jich je na výběr víc a tento seznam určitě není vyčerpávající. Funkčnost je vesměs asi velmi podobná, i když se říká že nejlepší je pořád Iron X. Ne všechny produkty z tohoto seznamu lze sehnat v ČR, ale zmiňuji je proto, abyste viděli jak moc je na výběr:

  • CarPro Iron X
  • Valet Pro Dragon’s Breath (gelovější konzistence)
  • Dodo Juice Ferrous Dueller
  • Gyeon Q2M Iron
  • Bilt Hamber Korrosol
  • Autosmart Fallout Remover
  • Britemax Iron Max
  • Gtechniq W6 Iron and General Fallout Remover
  • Optimum FerreX
  • Wolf’s Chemicals Deironizer
  • Auto Finesse Iron Out

A další…

Alternativy a jejich výhody a nevýhody

Jako odstraňovač polétavé rzi lze použít také různé multifunkční produkty, zejména Iron X šampón a Iron X pěnu. S těmito produkty zkušenost nemám, určitě ale dokážou hodně lak od železitých částic „předčistit“ a dodělat to potom už bude na chvilku. Dále potom Iron X ve formě pasty, což může zajímavě řešit problém se zasycháním, ale opět, zatím nemám osobní zkušenost.

You may also like...

4 Responses

  1. KaPi napsal:

    Ahoj,

    v článku zmiňuješ, že se Iron X dá lehce ředit. Někde jsem četl, že Iron X je stále velmi účinný 1:1. Plánuju teď přípravu na zimu a Iron X jsem nedávno objednával, ale ještě nezkoušel. Takže chápu dobře, že to moc medoporučuješ ředit a pokud ano, tak třeba jen minimálně?

    Po nanesení Iron X a spláchnutí je asi stále ideální ještě vzít na lak clay viď, aby byl výsledek 100%? Takže asi Iron X vzít celé auto (vč. skel, plastů…) a pak ještě clay…

    Pak bych měl ještě otázku mimo tento článek. Píšeš tady, že používáš Glorii. Osobně by mě tohle téma zajímalo podrobněji. Glorii mám pár týdnů a stále se s ní spíše učím. Řeším jaký nástavec používat, jaký šampon je nejlepší a v jakém ředění, zdali mi vystačí na celé auto jen jedna nádržka (1,25l), a nebo je lepší si to rozdělit do dvou etap (kola, předek auta… a pak zbytek). Někde na blogu i zmiňuješ, že máš Glorii propojenou s kompresorem, ať nemusíš pumpovat, to třeba by mě taky zajímalo… Takže díky za každé další info 🙂

  2. admin napsal:

    Ahoj,

    1) Jak moc jde Iron X redit aby to bylo smysluplne popravde nemam vyzkousene a mozna by to stalo nekdy za test na nejakych zahumusenych kolech, kde se to da pozorovat 🙂 Ja jsem to zkousel jenom kdysi davno jednou, kdyz jsem mel asi poslednich 50 ml a potreboval jsem ho aspon 100 ml, tak jsem tam dolil destilky abych mel aspon 75 ml. Celkem to asi fungovalo 😀 Ale ono neni potreba tim na lak nejak extra plytvat, vesmes nejvic staci velmi jemny poprasek na cele auto (ktery se zrovna s originalnim Iron X rozprasovacem velmi dobre dela a myslim ze bys nemel spotrebovat na lak vic jak 100 ml, tj. petinu).

    Ja osobne se vzdycky snazim s tim pracovat tak, aby ten produkt „pusobil“ co nejdele v „plne sile“ (neredeny a nastrikany na suchy, chladny povrch) a pripadne az potom, za par minut kdy uz zacne mit tendence lehce usychat, ho „navlhcim“ vodou z rozstrikovace.

    Takze s tim redenim tezko rict, asi bych to vyzkousel tak, ze do kosmetickeho 100 ml rozstrikovace bych dal 1:1 Iron s destilkou, nastrikal s tim jednu pulku kola (nebo neceho kde se da cekat rovnomerny vyskyt zelezite kontaminace), druhou pulku nastrikal neredenym, nechal to pusobit co nejdele, pak bych to poradne oplachl a potom cele kolo nastrikal znovu neredenym, snad by z toho melo jit poznat jestli i ta naredena verze odstranila tolik, co ta neredena… Takze fakt nevim, ale nekdy to vyzkousim 🙂

    2) Jojo, urcite 🙂 Uz mam o tom i clanek pripraveny, nevim kdy se publikuje ale tady pres tento odkaz se da kouknout na koncept: http://bit.ly/dekontaminace 🙂

    3) A to je rovnez dobry namet na clanek, urcite o tom v blizke dobre taky napisu 🙂

  3. Petr napsal:

    Já bych se rád zeptal co je to clayovani? To si autor vymyslel aby se zdálo že je opravdu odborník nebo i auto šampónuje houbuje a nakonec ho ručníkuje. Navíc většinou je na odstraňovači url napsáno že by na laku neměl být déle jak 5 minut. Občas to vypadá že si stačí navleknout černé latexove rukavice nějaké to tetování a je z vás specialista

    • admin napsal:

      Moc nerozumim komentari, ale tady na blogu je vse popsane.

      PS: Tetovani nemam a rukavice nepouzivam latexove, nybrz nitrilove a modre. 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *