Zimní zamlžování oken v autě, a co s ním?
Velmi zlehka jsem toto téma načal také v článku Detailingová příprava na zimu, ale tam nebyl příliš prostor jít do detailů.
Zamlžování oken v autě a co jej způsobuje
V jednoduchosti, vzduch vždy obsahuje nějakou vzdušnou vlhkost. Když tato vlhkost přesáhne 100 %, tak voda začne kondenzovat. Teplejší vzduch pojme relativně více vlhkosti před dosažením 100% vlhkosti vzduchu, než vzduch chladnější. Vzduch tedy dosáhne v zimě velmi rychle 100% vlhkosti a poté začne kondenzovat, zejména potom na sklech.
Řešení mlžení oken je tedy v tom, abychom zajistili, že vlhkost vzduchu v autě bude co nejnižší (a pár dalších triků).
Zdroje vlhkosti jsou přitom v autě úplně všude – v sedačkách, v koberečcích, v rozvodech klimatizace a topení.
Co všechno tedy lze proti zamlžování, resp. pro jeho omezení na minimum, udělat?
1. Výměna kabinového filtru
Kabinový (pylový) filtr bývá v kabině umístěný většinou v prostoru okolo nohou spolujezdce a je to filtr, skrz který do kabiny proudí veškerý venkovní vzduch.
Standardní součástí těchto filtrů (mimo těch úplně nejlevnějších) je aktivní černé uhlí, které kromě eliminace pachů zachycuje také vlhkost. Jeho životnost ale není neomezená a filtr tak po čase začne propouštět vlhkost i zápachy. Kromě toho se v tomto filtru zachytávají nejenom jemné částečky nečistot zvenku, ale i mnohem větší nečistoty: listí, jehličí, klacíky, prach, hlína, hmyz a podobně. Tyto nečistoty v sobě vlhkost (i zápach) drží také velmi dobře. Takže i suchý zimní vzduch zvenku při průchodu tímto filtrem může nabrat vzdušnou vlhkost, která potom jde skrz všechny rozvody vzduchu až k oknům, a ofukování oken tímto vzduchem tak může situaci paradoxně ještě zhoršit.
V ideálním případě je vhodné tento filtr vyměnit alespoň jednou ročně, nebo každých 15 tisíc kilometrů vyměnit. Já osobně ho měním jednou ročně, a to právě před zimou.
Nejde o nikterak vysokou investici (i když to pochopitelně záleží auto od auta). Například pro dvojkovou oktávku se ceny (u aftermarket výrobců filtrů) pohybují od 100 Kč za úplně obyčejný filtr, ke 200 Kč za filtr s aktivním uhlím (tento dávám já), až po 350 Kč za filtr s antibakteriálními a fungicidními účinky schopné filtrovat prach do velikosti PM2.5 (tvrzení výrobce). (A potom je tu samozřejmě originální díl za 450 Kč v autorizovaném servisu.)
Takže si stačí otevřít stránky výrobců filtrů (MANN, Purflux, Bosch, nebo jiný výrobce podle vašich preferencí), v elektronickém katalogu najít svůj vůz, a podívat se co a za kolik se dá sehnat. Samotná výměna potom většinou nebývá příliš složitá.
No, ale abychom se vrátili k tématu, po výměně filtru bude do kabiny proudit zase suchý a čistý vzduch, a to je první z kroků k nezamlženým oknům (a taky obecně k tomu, aby to v autě nesmrdělo), ale samo o sobě to stačit nebude. Co dál?
Krok 2. Cíleně udržovat interiér auta v suchu a čistotě
Dalším krokem je udržovat interiér vozu suchý a zařídit se podle toho, když se do něj z nějakého důvodu dostane voda – ať už z oblečení, bot, sněhu nebo odjinud. Co to přesně znamená? Hlídat si a snažit se do auta nosit co nejmíň vody, a pokud už se tam nějak dostane, tak zařídit, aby mohla dobře uschnout. To například znamená vyměnit textilní koberečky na zimu za gumové, a před odstavením auta loužičky z koberečků vylít, a pokud parkuju v garáži, tak klidně vyndat a nechat uschnout venku, mimo auto. Tím pádem se v autě nebude držet vlhkost zbytečně dlouho, i když zcela eliminovat nejde.
Pochopitelně se to nedá vždycky dodržet na 100 %. Když do auta nastoupí čtyři lidi, kteří rychle vydýchají vzduch (každý výdech má 100% relativní vhlkost) a ještě k tomu venku prší, tak se holt nedá nic dělat, pointou ale je například nenechávat v autě přes noc tašku z posilovny s propoceným oblečením a mokrým ručníkem; vylít loužičky z koberečků nebo vyndat mokrý deštník.
Z mé zkušenosti jen tyto první dva kroky snižují potíž s mlžícími se okny na snesitelnou úroveň, ale to bychom nebyli detaileři, abychom nešli ještě dál, že? 😀
Krok 3. Silica gel (nebo jiný pohlcovač vlhkosti)
Silica gel je látka, která je v prodyšných pytlících, které se přidávají k novým botám, elektronice a dalším výrobkům, které mají zůstat v suchu; a je to látka, která pohlcuje vlhkost. Pokud je začnete vědomě vybírat, tak byste po pár měsících měli mít slušnou hromádku, kterou můžete rozházet po autě. Nejsem si sice úplně jistý, jestli zrovna toto má nějaký praktický přínos, ale nic to nestojí, v autě to nezavazí, takže proč ne. Celkem mám v autě asi 5 sáčku zhruba po 15 gramech. Pokud nechcete nic vyrábět a ani nemáte po ruce sbírku sáčků z krabic od bot, potom jsou na trhu hotové produkty, pod názvy jako FoggyStop nebo Loctite Pohlcovač vlhkosti je jistě snadno najdete.
Vyšším levelem může být něco na styl Ceresit stop vlhkosti (v každém supermarketu vedle krámů do koupelny), osobně jsem to sice nezkoušel na zimu, ale při kempování v dodávce přes léto to přes noc celkem snížilo orosení oken z vydýchaného vzduchu; trochu nevýhodou ale je, že už se to v autě hůř schovává.
Krok 4. Chemický povlak na vniřní stranu skel
No a jako poslední krok můžete vnitřní stranu oken ošetřit speciálním povlakem typu Gyeon Q² AntiFog. Nemám jej osobně vyzkoušený, ale většina lidí si jeho funkčnost pochvaluje a oficiální promo video vypoadá taky přesvědčivě. V kombinaci se všemi předchozími kroky by mělo byt zamlžování oken omezeno na minimální možnou úroveň.
K recenzi tohoto produktu se později vrátím v samostatném článku.
Menší nevýhodou může být jenom kratší výdrž (kolem 1-2 měsíců) a potencionálně náročnější rozleštění po aplikaci.
Krok 5. Vyhřívání skel, klimatizace, ofuk oken
Dále už jen v bodech:
- Pokud není moc velká zima, proti prvotnímu zamlžení pomůže jet chvíli s vypnutým topením, a zapnout jej, až se trochu ohřeje voda v motoru.
- Jakmile začne topení hřát (po otevření termostatu), pusťte výdech vzduchu na okna. Studená skla se mlží mnohem rychleji, než zahřátá.
- Zapněte vyhřívání všech oken, které máte vyhřívaná. Předpokládám, že většina aut, která mají vyhřívaná přední okna toto vyhřívání v zimě zapne automaticky, ale…
- Pro co nejrychlejší odmlžení po výjezdu udělejte následující:
- Zapněte klimatizaci (ta vzduch vysušuje sama o sobě).
- Topení dejte na nejvyšší teplotu.
- Vypněte vnitřní oběh vzduchu (chceme suchý vzduch zvenku, nikoliv cirkulovat vlhký zevnitř; pokud zrovna neprší).
- Krátce pootevřete všechna okna (opět, pokud neprší a nejsou přimrzlá), rychleji se tak v autě vymění vlhký vzduch za sušší z venku.
- Před odjezdem nezapomeňte ze všech oken oškrábat led, rychleji se potom prohřejí zevnitř, a případné zamlžení rychleji zmizí.
Ale jak už jsem psal, troufal bych si tvrdit že jenom první dva kroky odstraní 80 % problémů se zamlžováním, a na ty bych se soustředil především.
A jaké máte zkušenosti s bojem proti zamlženým oknem vy? Podělte se s ostatními pod článkem v komentářích.
Ahoj,
Já měním filtr každý rok 🙂 ale co mi pomohlo proti mlžení oken je klasický technický líh a staré noviny. napřed okna ze vnitř umyju a usuším hadrou a pak vezmu líh a nastříkám ho na noviny a leštím (pozor na dálniční známku) a světe div se funguje to. Napřed jsem tomu nechtěl věřit ale vyzkoušel jsem to na vícero autech a funguje to taky 🙂
Dobrý den,
řekl bych, že krok 2 je drobnost v porovnání s tím, co běžného řidiče pravidelně trápí. Tedy, „vyhřáté“ auto 5-10 stupňů a následný západ slunce po kterém se okolní teplota sníží na 5> a následná kondenzace na vnitřku skel auta. Což bývá zpravidla v zimě od cca 17 hod do ranních hodin, pár hodin předtím, než je zvykem jezdit do práce.