Ruční zpěnovače – zkušenosti, tipy a triky
Už několikrát jsem tady na blogu zmínil tzv. ruční zpěňovače, pojďme se tedy na ně podívat trochu podrobněji.
Co to vlastně ruční zpěňovač je?
Určitě každý někdy slyšel pojem aktivní pěna v souvislosti s mytím aut a pravděpodobně i víte, že běžně se podobná pěna tvoří pomocí nástavce na wapku. Nicméně podobnou pěnu jde vytvářet i jinak, a to právě pomocí ručních zpěňovačů.
V principu jde o tlakovací postřikovač (podobný těm zahrádkářským), ale namísto běžné koncovky je na konci tryska se zpěňovací houbičkou, která nevytváří z chemie poprach, ale pěknou hustou pěnu.
V Česku jsou k dostání dva (možná tři) hlavní zástupci těchto produktů:
- Gloria FoamMaster FM10 (1 L, a větší pětilitrový FM50)
- Mesto Pressure Foamer (1,5 L)
- Kwazar Venus Super Foamer (2 L)
V tomto článku se budu věnovat tomu prvnímu, nicméně všechny fungují velmi podobně, liší se snad jen cenou, objemem a dostupností různého příslušenství a náhradních dílů.
Recenze zpěňovače Gloria FoamMaster FM10
Než se dostanu k praktickým tipům, neodpustím si krátkou recenzi. Gloria FM10 je ruční zpěňovač za cca 900 Kč s litrovým objemem a maximálním tlakem 3 bary, a v balení jsou tři různé zpěňovací koncovky – modrá (velmi vodnatá pěna, dvě pěnové vložky), červená (střední pěna, tři vložky) a černá (nejhustější pěna, čtyři vložky).
Zpracování je kvalitní a nemám mu co vytknout – jde o profesionální nástroj určený do denního provozu podniků zabývajících se čištěním a úklidem.
Ke Glorii se dá dokoupit spousta příslušenství, osobně mám set náhradních koncovek (728524.0000) a prodlužovací trysku (728311.0000), která se hodí hlavně na podběhy a prahy.
Náhradní zpěňovací koncovky se od sebe liší pouze počtem houbiček uvnitř (nejslabší má 2, střední tři a černá, nejsilnější, má 4). Protože vesměs používám nejsilnější (černou) koncovku, tak jsem si ze dvou nejslabších udělal jednu silnou. Jinak nejde ani tak o to, že by se ty koncovky ničily, ale pokud v zápalu experimentování zkusíte zpěnit i trošku netypickou chemii, tak se koncovka může zakuckat do takové míry, že přestane dělat pěnu (což se mi stalo, když jsem se pokoušel, čistě ze zvědavosti, napěnit odstraňovač polétavé rzi – šlo to, ale nedoporučuju).
Takže asi tak – Glorii můžu doporučit, i když se mi první rozbila tak, že jsem si musel koupit druhou (ale byla to moje chyba, spadla mi vzhůru nohama na zem a zlomila se tryska, jinak jde o velmi robustní výrobek).
Co všechno jde zpěnit?
Napěnit jde v podstatě všechno, ale v detailingu ji používám jenom na pár věcí, jinde se to ekonomicky moc nevyplatí (např. zpěňovat APC je velká zábava, ale spotřebovat ho půl litru tam, kde bych klasicky z rozprašovače spotřeboval pětinu není moc únosné).
Zcela nejčastěji využívám zpěňovač na v úvodu zmíněnou pěnu pro (před)mytí auta, uvolnění hmyzu atd. Podle toho jestli auto jenom umývám nebo se chystám na nějakou větší údržbu volím buď pěnu ValetPro pH Neutral Snow Foam (jemná, neutrální, njak výrazně neoslabuje vosk), případně na větší předčištění beru alkalickou Combo2 od stejného výrobce. Ale zdaleka se nemusíte omezovat jenom na tyto, protože pěnu lze vyrábět i z dostatečně pěnivých šamponů, pěnivost se dá také posílit přidáním nějakého APC a tak dále. Pokud někde v detailingu můžu doporučit vlastní experimentování, tak je to právě tady. Já jsem například dělal pokus, který jsem i zdokumentoval na videu, ke kterému se dostanu za chvíli.
Druhá situace, kde zpěňovač používám, je při tepování sedaček – namísto abych předčistící chemii nastříkal jako tekutou z rozpračovače, tak ji nastříkám jako pěnu a ona potom pracuje víc na povrchu, a nevsákne se yolik dovnitř sedačky. Ale to si nechám zase někdy na článek o tepování.
Úprava na automatické tlakování přes kompresor
Je pravda, že už jsem zde zmínil úpravu pro kompresor, nicméně k ní nemohu moc dodat, protože magickou součástku mi daroval jeden člen DetailingClubu, a já jsem jen vyvrtal díru a přišrouboval. V podstatě jde ale rychlospojku, redukci na 3 bary (Gloria ji má taky, takže teoreticky ani není potřeba, ale přecejen není asi stavěná pro přetlak z kompresoru) a šroubovací úchyt s nízkým profilem. Náčrtek tohoto konkrétního řešení naleznete zde.
Nicméně, jak už jsem psal, zpěňovače mám dva a řekl bych, že v naprosté většině případů nádobu stejně tlakuju ručně, protože zase taková námaha to není a než se vytahovat s kompresorem…
Takže ačkoliv idea nenutnosti ručně pumpovat se zdá velmi přitažlivá, určitě není nutností.
Zajímavou alternativou znázorněnou na tomto videu je úprava na tlakování pomocí akumulátorové pumpy („kompresoru“), protože to spojuje výhody automatického tlakování a zároveň se člověk nemusí tahat s kompresorem (nebo přesněji jeho hadicí). Všechny popsané komponenty jsou vypsány v popisu videa.
Pokusím se k samostatnému tématu kompresorové úpravy vrátit později v samostatném článku.
Jak dlouho vydrží různé pěnové roztoky?
Toto video berte spíš jako ukázku toho, jak velký rozdíl může být v různých roztocích co se týká struktury pěny a její výdrže, než jako návod co si doma „namíchat“. Navíc, na videu je použitá střední zpěňovací koncovka (nejsilnější černou jsem si v té době ucpal, jak jsem psal výše).
Jednotlivé roztoky, na videu zleva doprava:
-
5% NSF + 5% PW + .25% BTMB – z těchto všech asi nejideálnější co do struktury pěny
-
11,11% VP NSF (= 1:8) – tady byl roztok moc silný a pěna z toho lítala po kouscích, ideální je 1:20
- 11,11% VP PW (= 1:8) – tady byl roztok naopak moc slabý a pěna byla vodnatá
-
5% PW + 8% NSF
-
8% PW + 5% NSF + .25% BTMB
Zkratky:
- NSF – ValetPro pH Neutral Snow Foam (pH neutrální pěna)
- PW – ValetPro Citrus Pre-Wash (něco mezi APC a pěnou na předmytí)
- BTMB – Dodo Juice Born To Be Mild (šampon)
Ředění jsem si natipoval vesměs tak nějak náhodně; jenom proto, že jsem míchal i více věcí naráz (pěna+šampon), tak jsem místo klasických ředících poměrů (třeba 1:20) použil procenta.
Kolik roztoku je potřeba k pokrytí celého auta?
Toto je asi hodně individuální a záleží na konkrétním použitém roztoku, ale pokud chci napěnit jenom nejšpinavější části auta, tak jedná nádoba Glorie (1 litr) vystačí více než bohatě, pokud ovšem chci důkladně napěnit všechno od auta po podběhy, většinou spotřebuju 1,5-2 litrů. Tento článek píšu po paměti, takže přesně nevím. V zimě na veřejných myčkách si vždy vystačím jenom s jednou nádobou, a až dojde, tak dojde. Základem je samozřejmě začít stříkat pěnu na nejšpinavejší místa (typicky spodní části dveří, prahy, páté dveře, zadní nárazník; v létě přední nárazník s muškama).
Cenové srovnání s konvenční foam lance na wapku
Ruční zpěňovač se může zdát jako drahá sranda, ale ve skutečnosti není. Pokud nutně chcete pěnu, tak jenom odpovídající wapka (130+ barů) a pořádná Foam Lance (500 Kč z AliExpressu nebo 2000 Kč značková) Vás hned ze začátku vyjde na docela dost peněz.
Příklad ukážu na ValetPro pH Neutral Snow Foam (779 Kč za 5L kanystr), která se ředí 300:700 do foam lance na wapce a 1:20 do ručního zpěňovače. Objem obou je jeden litr a tento litr vesměs vystačí akorát na pokrytí celého auta.
Cena jednoho litru roztoku do foam lance vyjde na 47 Kč (spotřeba 300 ml roztoku) a do ručního zpěňovače jenom 7 Kč (spotřeba 47 ml), dělat pěnu wapkou je tedy 7x dražší. Berte ovšem na vědomí, že toto je čistě příklad na jedné chemii, u jiných to může vycházet jinak.
Další tipy k používání zpěňovačů
- Experimentujte. Jak už jsem řekl, není potřeba kupovat novou chemii, když je velká šance, že super pěnu vytvořím i z toho, co mám doma.
- Experimentujte s vědeckou přesností. Když si mícháte APC do rozstřikovače, je úplně jedno jestli to bude v poměru 1:8, 1:10 (jak říká výrobce) nebo 1:14. Fungovat bude vesměs úplně stejně. Ale u zpěňovače to neplatí. Může se stát, že jeden roztok bude dělat krásnou sněhovou pěnu, a druhý bude už moc silný, že se zpěňovač bude „zakuckávat“ (případ druhého roztoku na videu) – přitom rozdíl v roztoku může být, že jeden bude 1:15 a druhý 1:20.
- Po použití propláchněte trysku čistou vodou.
- Nesnažte se nutně zpěnit úplně všechno.
- Různá teplota vody může mít také vliv na výslednou pěnu.
- To stejné platí také pro různou tvrdost vody.
- Neupusťte zpěňovač vzhůru nohama na zem…
Zdravím! Měl bych dotaz… Dnes jsem chtěl provést rychlou akci, takže Gloria (s červeným nástavcem), napustil vodou 1,25l, následně jsem vytáhl šampon od CG Maxi Suds II a 2x promáčl, takže cca asi 20-30ml šamponu… Suché auto jsem napěnil a vypotřeboval celou nádobu, ale že by pěny bylo nějak moc a dlouho na autě vydržela, tak to opravdu ne – mezitím, než jsem stihl kartáčem sundat špínu z kol, viděl jsem, jak pěna už stekla a usychá na autě… Následně jsem vzal wapku a auto opláchl – podotýkám, že mám obyčejnější wapku, takže proud není tak silný, ale myslím si, že by to mělo stačit. Jakmile bylo auto opláchnuto, tak jsem zkusil okna a kousek laku otřít bílou mikrovláknovou utěrkou a i na takovém kousknu byla poměrně dost špinavá, takže suma sumárum jsem dnes udělal mytí jako větší désť, když nad tím tak přemýšlím :)))
Zajímalo by mě teda, kde si myslíš, že dělám chybu? Je to šamponem, wapkou nebo něčím jiným? Auto je cca 4 týdny zpět navoskováno DJ Hard Candy wax asi 3-4 vrstvy, i když tedy bez finálního odmaštění, ale i tak věřím, že snad ještě bude fungovat naplno po těch pár deštích :))) Chtěl bych právě dosáhnout toho, že v zimě pouze auto napěním, opláchnu a nebude potřeba ručního mytí… Díky!
Muze to byt vsim dohromady, ale predne bych chtel rict ze ani tahle pena (hlavne pH neutralni) nezajisti pri bezdotykovem myti *dokonale* umyti, takovy ten lehce spinavy film (z nej ta spina na uterce), tam bohuzel bude vzdycky, s vyjimkou pouziti velmi silne (alkalicke peny) a oplachu velmi silnou wapkou, ale ta by pochopitelne instantne sundala vosk. 🙂
Slabsi wapka bude mit urcite vliv taky, stejne jako teplota vody – jezdim ted na wapku kde je vyhrivany oplach a jenom ta tepla voda dela docela divy. 🙂
Urcite ale ta pena pomaha, protoze kdyz jsem jednou zkousel napenit jenom pulku auta, tak ta pulka co byla jenom oplachnuta mela podstatne silnejsi ten „spodni spinavy film, a ten rozdil byl celkem patrny na prvni pohled, bohuzel od toho nemuzu najit fotky.
Bohuzel jsem ted v zahranici a nemam s sebou Glorii abych tu s tim mohl experimentovat, takze ted z hlavy uz me asi vic nenapada. Chci ale letos vyzkouset jeste pred nastrikanim peny zkusit lak nastrikat Optimum ONR (pomer cca 1:20), protoze ten umi taky spinu krasne uvolnit. 🙂