Údržbové mytí ošetřeného auta

Konečně se oteplilo a pomalu se tak můžeme pouštět do důkladnějšího mytí, než jen do zimního oplachování na veřejné wapce, takže tady máme další článek ze seriálu Kompletní (detailingová) údržba vozidla. Teď, když už máme auto dekontaminované, naleštěně a navoskované se můžeme podívat na to, jak ho umývat tak, aby po každém umytí vypadalo jako právě po voskování. Bude potřeba správný šampon, dvou kýblů, vhodná mycí rukavice a vhodné nástroje pro sušení – zejména tedy sušící ručník, lépe však dva.

Nebo ještě jinými slovy, tento návod se bude zabývat mytím auta, které na sobě má funkční ochranu – ať už je to přírodní/syntetický vosk, WetCoat, BSD nebo keramika. Bavit se budeme spíše o detailním mytí, které zabere hodinu až dvě a se kterým si chcete vyhrát. Varianty „jenom to opláchnu“ se nepochybně dají zvládnout mnohem rychleji – prostě stačí některé z kroků vypsaných v tomto článku vynechat (nebo trochu odfláknout).

Co bude potřeba?

V tomto článku počítám s tím, že máte k dispozici wapku, při mytí hadicí lze kroky poskládat trochu jinak (kola není potřeba dělat jako první, například). Postup lze aplikovat i na veřejných wapkách za předpokladu, že je dovoleno používání vlastní chemie (a netlačí vás čas). Druhá věc, se kterou při psaní tohoto článku počítám je to, že auto je doopravdy špinavé, ne jenom zaprášené po nájezdu 50 km do města a zpátky (tam většinou postačí oplach osmotickou vodou a je hotovo 😀 ).

Dále se budou hodit 4 prkna, na které najedete tak, aby pohledová část pneu visela ve vzduhu. Díky tomu půjde lehce vyčistit i naimpregnovat celá pneu kolem dokola a nebudete to muset dodělávat později extra. Použít lze buď ty prkna, nebo např. vyrovnávací klíny pro karavany.

Jaký šampon?

Na údržbové mytí lze použít pH neutrální šampon buď „bez ničeho“ nebo šampon s obsahem vosku. Více už se tímto tématem zabývá samostatný článek. Osobně myju s šampóny „bez přísad“ (Dodo Juice Born To Be Mild nebo ValetPro Classic Car Shampoo), ovšem jenom z toho důvodu, že rád pozoruju reálnou výdrž ochran bez přiživování čímkoliv. Nicméně v praxi je situace taková, že na autě máte nějakou ochranu vlastního výběru a všemi dostupnými možnostmi chcete prodloužit její výdrž a vzhled na maximum, takže na ošetřené auto vezmete takový šampon, který sám o sobě ochraně trochu přidá. Například:

  • na přírodní vosk šampon s obsahem vosku (carnauby)
  • na syntetický vosk šampon se syntetickými zvýrazňovači lesku
  • na ochrany s křemíkem (WetCoat, keramické ochrany) třeba Gyeon Bathe+ nebo CarPro Reset

Například umýt přírodní vosk šamponem ChG Glossworkz (který obsahuje opravdu výrazné syntetické leskové složky) by třeba byla trochu škoda, protože ten syntetický lesk ze šamponu nemá tak výrazný („mokrý“) vzhled jako samotný přirodní vosk. Ale na umytí auta ochráněného syntetickým je super.

Obecně jinak platí, že většinou neuděláte chybu, pokud budete ochranu umývat šamponem od stejného výrobce. Alespoň ze začátku, než šamponů vyzkoušíte vícero a uvidíte, který se jak chová při mytí, při sušení, jaký zanechává finiš a jak dobře se vám s ním myje.

Mytí kol

Než se pustíte do mytí auta, je vhodné napřed vyčistit kola, protože když až je budete oplachovat wapkou, tak špína z nich bude všude okolo; tak abyste nemuseli část auta mýt nadvakrát.

Jako první je vhodné se přesvedčit, že jste právě odněkud nepřijeli stylem plyn-brzda-plyn-brzda přímo do myčky nebo domů, jinými slovy – že brzdy i kola jsou chladné na dotyk. Kola předmyjeme podobně jako karoserii (viz následující nadpis) a potom se pustíme do jejich čištění.

Pneumatiky stačí nastříkat APC a vydrhnout kartáčem (třeba z IKEA), pokud je na pneu ještě funkční impregnace, tak potom někdy stačí i pouhý oplach tlakovou vodou. Disky kol potom čistímě vhodným údržbovým čističem kol – nastřkáme na kolo a detailingovým štětcem rozrušíme brzdový prach. Jestli máte EZ-Brush kartáč (nebo jiný kartáč na kola), můžete disky umýt i zevnitř.

Pokud máte kola ošetřeny keramikou nebo syntetickým voskem, tak na umytí většinou stačí i samotná voda se šamponem (stejně jako na karoserii), jen je vhodné mít separátní rukavici (na kola stačí klidně nějaká levnější, třeba i z hobbymarketu).

Ke dvoum kýblům na mytí auta doporučují vzít si ještě třetí kyblík, a v něm oplachovat kartáče a rukavice použité při čištění kol – drobné železité brzdové částečky určitě nechceme v rukavici, kterou potom budeme jezdit po laku!

Pokud jsou výrazněji znečištěné i podběhy (bahno), nezapomeňte opláchnout i ty. Na každý podběh se podívejte zboku, zepředu i zezadu, abyste se ujistili že je čistý ze všech stran. Tím, jak do nich není moc vidět, je snadné umýt jenom půlku podběhu a nevšimnout si, že na druhé straně bahno zůstalo. A to vlastně platí i při čištění kol, zaměřte se zejména na místa, na která nevidíte (tj. části disku natočené směrem k zemi).

Po oplachu kol se můžeme pustit na celé auto:

Předmytí

Než se pustíme do samotného kontaktního mytí šamponem a rukavicí, je dobré auto předmýt. Jednak potom kontaktní mytí bude u něco snažší a zároveň při něm nebudete tahat po laku nánosy nečistot, což by jeho stavu moc neprospělo.

Předmytí lze provést buď wapkou „nasucho“ – prostě tlakem vody opláchneme všechny hrubé nečistoty; ale účinnější varianta je prvně tyto nečistoty předěm zvlhčit, například:

  • pH neutrální pěnou z foam lance na wapce
  • pěnou z ručního zpěňovače
  • nebo třeba ValetPro PreWashem jenom z rozprašovače;

Velmi dobře funguje i horká voda se šamponem v obyčejném tlakovém rozstřikovači, kterou rozmočíme špínu na celém autě. Nejvíc efektní (a asi i efektivní) je pořádná šlehačková pěna (laicky nazývaná aktivní pěna), ale rozhodně to není nutnost.

Ať už použijeme kteroukoliv metodu, necháme to chvíli působit a potom pečlivě opláchneme celé auto.

Při předmytí je rovnou vhodné štětcem narušit špínu v předních mřížkách, klikách a ruzných škvírách (např. okolo zpětných zrcátek nebo mezi jednotlivými panely karoserie), kam se rukavicí později nedostanete.

Mějte také na paměti, že pokud jste byli offroadovat s Vaším úplně novým vozem a na autě máte opravdu masivní nánosy bahna (nebo jiné špíny), tak oplach bahna wapkou také může na laku způsobit drobné škrábance (a to navíc k těm, které tam vznikaly při samotném špinění), takže prostě oplachovat je potřeba s rozumem – neprat to bahno plné kamení 150barovou wapkou z 10centimetrů.

Samotné mytí

U tohoto kroku asi není moc co dodat. Vezmeme dva kýble, rukavici a auto začneme umývat, přesto tu zmíním několik zásad:

  • Připomínám článek o mytí metodou dvou věděr (2BM – two bucket methord): po každém umytém panelu rukavici propláchneme v čisté vodě v prvním vědru, než nabereme vodu se šamponem z druhého.
  • Umývat odshora dolů,
  • Prahy a spodní lemy blatníků (na ty se často zapomíná) umýt rukavicí jako poslední – v nich i po předmytí zůstává nejvíc hrubých nečistot, kamínků a bahna.

A ještě pár tipů:

  • Umývat ve stínu, aby případná tvrdá voda nestíhala uschnout než domyjeme.
  • Pokud není možnost umývat ve stínu, tak auto průběžně oplachovat.
  • Při mytí pomohou zvednuté stěrače (na což je dobré u některých aut – jako je např. Octavia II – myslet předem při vypínání motoru a posunout si je nahoru do „servisní polohy“, protože jinak nejdou zvednout).

Sušení

Na blogu je tady popsáno vícero možností jak k sušení přistupovat, zejména tady je popsán pokročilejší postup a jsou tu i články o tom, co se při sušení hodí (první a druhý). Tyto postupy si můžete přizpůsobit vlastním možnostem.

Například já při běžném mytí postupuju následovně:

  1. Po oplachu všeho šamponu vyfoukám kompresorem vodu z mřížek, zrcátek, klik, RZ a střešních nosičů.
  2. Auto nahrubo usuším velkým sušícím ručníkem
  3. Druhým suchým ručníkem auto dosuším poslední zbytky vody.

Po tomto sušení se dá říct, že už to vypadá celkem dobře, nicméně tady do hry vstupuje mnoho faktorů, které jsou u každého jiné. Pokud máte dostatečně měkkou vodu, tak máte v podstatě hotovo. Pokud ovšem máte středně až hodně tvrdou vodu, tak s velkou pravděpodobností na slunci vyleze vodní spot, pokud jste nebyli ultra-super-mega pečliví při sušení. (Což například já většinou nejsem.)

Jednou z možností jak toto vyřešit je dělat závěrečných oplach osmotickou vodou (už jsem tu o tom psal, případně lze demi vodu zvolit jako program na některých veřejných wapkách), ale to není asi úplně řešení pro každého. Nicméně faktem je, že při tomto způsobu stačí auto fakt osušit tak jak jsem popsal výše, zbytek uschne sám a auto má po umytí ten vzhled „právě navoskováno“ – a to platí dvojnásob při použití vhodného šamponu s voskem/leskem. A to bez následného dolešťování detailerem!

Proto ale pokud víte, že auto po usušení a doschnutí má takový mdlý vzhled (způsobený tvrdou vodou), tak tady pomůže právě nějaký detailer: Po umytí a základním osušení jej stačí vzít, k tomu dvě čisté utěrky a celé auto s detailerem přeběhnout – do jedné utěrky nastříkat detailer, vyčistit s ním část panelu (cca 40×40 cm) a doleštit druhou, suchou utěrkou do vysokého lesku. Až takto oběhnete celé auto, tak už to bude téměř dokonalé.

Detailerů je opravdu mnoho a nevím jestli je v mých silách je tady vypsat, ale na takové to dosušení je myslím vhodný například Optimum No Rinse (ONR; v ředění cca 1:16).

Pokud byste chtěli razantnějí nakopnout skomírající ochranu, tak potom lze použít detailery, které samy o sobě jsou schopny poskytnout ochranu v řádu týdnů až měsíců. Například tyto:

  • na přírodní vosky: Dodo Juice Red Mist, Raceglaze Clearmist, aj.
  • na syntetické vosky: Sonax Brilliant Shine Detailer (BSD), Angelwax Quick Exterior Detailer aj.
  • na keramické ochrany: Gyeon Cure, CarPro Reload aj.

(Neberte to ovšem jako vyčerpávající seznam…) Jsou dokonce i přímo sušící detailery, ale s těmi nemám žádnou zkušenost. Vystačím s ONR.

Dokončovací detaily

Na závěr detaily, jako například…

Dosušení kol. Kola většinou suším staršíma utěrkama (pár jich mám na disky a pár na pneu), po vyschnutí pneu je doimpregnuji (pokud to jejich vzhled vyžaduje).

Vyčištění skel. Hlavně zevnitř, zvenku to asi není úplně potřeba, pokud jste auto poctivě usušili a vydetailovali. Ale například sealanty na sklo jednou za čas ocení vyčištění velmi slabým roztokem IPA. Vnitřní skla je dobré čistit zhruba 1x za dva týdny, i když se zdá, že to není potřeba. Z plastů v interiéru se zejména za teplého počasí odpařuje bordel, který se na skle usazuje a človek si ho všimne až za jízdy proti slunci. Stejně tak z výdechů větrání na skla konstantně proudí ne úplně čistý vzduch.

Vyčištění gumiček stěračů. Stačí nastříkrat čistič skel do utěrky a párkrát s ním přejet celou gumičku stěrače.

Impregnace plastů. Já už jsem se dokopal k tomu na všechny plasty aplikovat keramickou ochranu (Gyeon Q2 Trim) o kterou se nemusím starat, ale jinak zhruba jednou za dva měsíce impregnuju plasty. Opět výrobků je opravdu hodně, moje oblíbené jsou Raceglaze Trim Dressing nebo ValetPro Black to the Future.

Zádveřní prostory. Při sušení nezapomeňte vysušit také prahy a zádveřní prostory; pokud od jejich posledního čištění uběhlo více času, tak si na pomoc vezměte APC nebo detailer. To stejné platí pro vnitřní strany dveří a zárubně okolo kufru (případně i kapoty).

You may also like...

6 Responses

  1. Radek Mlčoch napsal:

    Prosím jaký šampon doporučujete pro syntetické vosky? Mám aplikováno Autoglym HD Wax.
    děkuji

  2. Jan napsal:

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký detailer by jste mi doporučil pro odstranění „zbytků“ tvrdé vody po běžném mytí. Auto navoskováno přírodním voskem Raceglaze 55. Nepožaduji po detaileru žádné posílení ochrany nebo ultra lesk, stačilo by něco neutrálního, tak jako třeba na mytí používám BTBM, co by mě zbavilo následků mytí tvrdší vodou a nechalo poté naplno vyniknout přírodní vosk.
    Chápu to tak, že přírodní vosk na vzhled je to „top“ a detailer je už co se týče vzhedu (lesku) nižší level a zbytečně bych vzhled přírodního vosku degradoval detailerem nebo se mýlím? Dokáže nějaký vámi zmíněný detailer poskytnout, třeba i chvíli trvající větší lesk, než mnou zmíněný vosk a nemít na něj negativní vliv?
    Mnohokrát děkuji, s pozdravem JK

    • admin napsal:

      Zdravim, presne tak, teoreticky to chapete naprosto presne. Prakticky je otazkou, na kolik jsou to rozdily pozorovatelne. Napriklad na starsi obycejne barvy to asi nebude uplne terno, u priplatkove metalizy v top stavu ten rozdil bude zrejme vyraznejsi. Ale to jsem odbocil.

      K toumu dotazu, nejlepsi v tomto pripade asi bude nejaky detailer s carnaubou, shodou okolnosti primo Raceglaze Clearmist ji pry ma 🙂 Myslim si, ze v clanku zmineny Optimum No Rinse (1:16) by taky mohl poslouzit dobre. Chce to mozna i vyzkouset, jestli tam clovek uvidi nejaky rozdil.

      Jinak pokud muzu poradit jeste nad ramec, tak https://www.detailingblog.cz/domaci-vyroba-osmoticke-mekke-vody-pro-myti-aut/ – v soucasne dobe uz to (oplach osmovodou pred susenim) pouzivam zhruba rok a jsem z toho porad nadseny. 🙂

  3. Leoš napsal:

    Slovo a název IKEA se neskoňuje.

  4. Martin Mentor napsal:

    Ahoj, prosím, musí se na mytí běžně ušpiněného nového auta, tedy nový lak – ošetřený Sonax Skleněný vosk Premium Class vždy použít šampon? Nemůže se auto umýt pouze vodou a mikrorukavicí? Následně osušit mikroručníkem a doleštit dalšími ručníky?

    Není tady někde popsaný doporučený postup mytí auta až do vysušení vozidla? Prosím.

    Díky za rady. Jste skvělí borci. Začnu se o auto asi také starat tak, jako vy !

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *